Grafiek all-in EV

• 9 antwoorden
    • Xpload1989
      Xpload1989
      Bronze
      Over deze paar handen run je boven EV, wat wil zeggen dat je meer gewonnen hebt dan statistisch verwacht mag worden. Stel je neemt een hand als 88 tegen AK, dan heb je met 88 iets meer dan 50% equity. Echter, in realiteit win je een hele pot of je verliest de hele pot, terwijl je feitelijk (statistisch gezien) recht had op iets meer dan 50%. Als je dan wint, run je feitelijk boven EV, omdat je meer hebt gewonnen dan verwacht.

Echter, op zo'n kleine sample van nog geen 1k handen kan het alle kanten op, en kun je er nog niet zo gek veel van zeggen.
    • Varune
      Varune
      Silver
      Stel je gaat met AA tegen KK allin, dan zou je 80% van de keren winnen. En zou je op lange termijn 80% van de pot winnen. Alleen als je hem wint win je de hele pot, 100% dus.

Die EV lijn is dus de 'expected Value', ofwel de 80% in mijn voorbeeld.

Hoop dat je het zo begrijpt.
    • tuffnut
      tuffnut
      Bronze
      Bedankt voor jullie reacties. Het gaat me alleen om de rode lijn en niet over winrate over deze samplesize. Deze is inmiddels 8k handen maar doet er hier niet toe.

Denk dat ik hem wel begrijp. Hiermee kun je dus goed nakijken of je het geld tegen een goede (of slechte) verwachtingswaarde in de pot krijgt?

Je runt dus slecht als je rode lijn wel oke is maar je groene flink lager. Je winst is dan veel lager terwijl je wel een goede beslissing maakt door het geld erin te krijgen?
    • Goedemiddag
      Goedemiddag
      Bronze
      Precies!
    • Xpload1989
      Xpload1989
      Bronze
      Yep, al is het niet helemaal heilig. Je moet je er niet blind op staren, maar het is wel een richtlijn inderdaad. ;)

Stel dat jij als een debiel elke keer met 22 all-in pusht first-in met 100BB, en er callt een keer iemand met QT, of met 55, of met 78s of whatever, wat wil zo'n EV-lijn dan zeggen? Ja, wellicht heb je pech gehad met je 2 flipjes tegen QT en 78s, of heb je toevallig je 2-outer tegen 55 gehit, maar wil dit dan zeggen dat als je onder EV runt, je toch goed gespeeld hebt? Nee, dat lijkt me niet. :)

Het is een indicatie, geen bewijs. Tevens kun je ook niet zeggen dat als je een tijd onder EV runt, je binnenkort wel weer een keer beter gaat runnen en dat dan de lijnen weer bij elkaar komen. Statistisch totaal incorrect, dat is zeker niet gegarandeerd. :)
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Sowieso vind ik EV Graphs overrated. Er zijn onnoemelijk veel geluksaspecten in poker die gewoon niet/moeilijk in grafieken onder te brengen zijn :
      * of je meer of minder dan gemiddeld goede handen krijgt. Je kan gerust een paar duizend handen gedeeld krijgen zonder dat er ook 1 keer AA bij zit.
      * als je al eens goede handen hebt, of de board goed hit, heb je geluk nodig dat er iemand anders ook een deftige hand heeft zodat je afbetaald wordt.
      * of je mag met diezelfde hand niet de pech hebben dat iemand een nóg betere hand heeft en jouw afstackt.
      * als een tegenstander zijn draws totaal tegen de odds in najaagt, en uiteindelijk hit en dan pas all-in gaat, dan is dat ook pech.
      * enz...enz...
      In Harrington-On-Holdem 1 begint de auteur met een simpel voorbeeld waarbij gewoon een andere preflop beslissing, die even goed is, een totaal ander eindresultaat teweegbrengt. Zelf durf ik zelfs, zeker in tornooipoker, spreken van een zeker butterfly-effect: het is heel goed mogelijk dat een bad beat helemaal in het begin van het tornooi, er voor kan zorgen dat je uiteindelijk het tornooi shipt, gewoon omdat het er voor zorgt dat het vervolg van het tornooi volledig anders gaat verlopen.

Extreem voorbeeld: stel je hebt gewoon ELKE hand twee azen gekregen, en elke hand resulteert in een preflop all-in. Maar je loopt extreem slecht, waardoor je slechts 60% van die all-ins wint. Je zult dan ongelooflijk ver onder de EV graph runnen, terwijl er van pech helemaal geen sprake kan zijn.

De enige keren dat ik naar all-in EV graphs kijk, is bij Hyper HU SNGs, omdat daar meer dan de helft van de handen die gespeeld worden, all-ins zijn. Maar zelfs daar speelt geluk met de kaarten die jij en je tegenstander krijgt, ook een belangrijke rol.
    • martijnde666
      martijnde666
      Platinum
      Daaom moet je een grote sample hebben en dan zegt het wel iets.
    • tuffnut
      tuffnut
      Bronze
      Over geluk gesproken..... :D
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Oorspronkelijk gepost door martijnde666
      Daaom moet je een grote sample hebben en dan zegt het wel iets.
      Hoezo ?
      Je All-In EV geeft per definitie je (on)geluk weer in all-ins. Op lange termijn gaat die graph per definitie convergeren naar je eigenlijke resultaat, omwille van de wet van de grote getallen.