equity vraag

• Jbalboa1
      Jbalboa1
      Bronze
      Het deck: As, 9s, 8c, 3d

villian pusht all-in

(button) hero: Ah, 10h
      (big blind)villian: range elke 2 paar en beter+

en toen las ik in het boek dat je beter moest hebben dan
      3:1 odds 25% om te callen... er staan geen bettings sizes etc alleen dat die all-in is.

Hoe komt hij aan die berekening ? als ik dit allemaal invoeg in pokerstove
      kom ik uit op 13 % tegen zijn 83 % range met gemaakte twee paar of beter.

Hoe komt hij aan die 25 % ???
  • 11 antwoorden
    • dailytear
      dailytear
      Bronze
      welk boek?

staat er nog iets over de actie (pre)flop en zijn preflop range?

je kunt trouwens gratis Pokerstrategy Equilab downloaden werkt ietsje prettiger dan Pokerstove:

http://nl.pokerstrategy.com/software/10/
      http://nl.pokerstrategy.com/software/

Board: A:spade: 9:spade: 8:club:  3:diamond:
             Equity     Win     Tie
      MP2    12.45%  12.45%   0.00% { AhTh }
      MP3    87.55%  87.55%   0.00% { AA, 99-88, 33, A9s-A8s, A3s, 98s, 93s, A9o-A8o, A3o, 98o, 93o }
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Misschien handig om de tekst even helemaal letterlijk uit het boek over te nemen. Dat maakt het misschien iets duidelijker.
    • Gangstahhh
      Gangstahhh
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door dailytear
      welk boek?

staat er nog iets over de actie (pre)flop en zijn preflop range?

je kunt trouwens gratis Pokerstrategy Equilab downloaden werkt ietsje prettiger dan Pokerstove:

http://nl.pokerstrategy.com/software/10/
      http://nl.pokerstrategy.com/software/

Board: A:spade: 9:spade: 8:club:  3:diamond:
             Equity     Win     Tie
      MP2    12.45%  12.45%   0.00% { AhTh }
      MP3    87.55%  87.55%   0.00% { AA, 99-88, 33, A9s-A8s, A3s, 98s, 93s, A9o-A8o, A3o, 98o, 93o }

Je vergat iets

cherish the love :heart:
    • dailytear
      dailytear
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Gangstahhh

Je vergat iets

engeltje!

cherish the love :heart:
    • Jbalboa1
      Jbalboa1
      Bronze
      Suppose after a few limpers, you limp with A-10 on the button, which is a questionable play, and the flop comes A-9-8. Everyone checks to you, you bet and only the big blind calls. The turn is the 3. Your opponent checks and you bet again. At this point your opponent raises all-in.
      never go all-in here with less than A-Q but will go all-in with numerous draws, you can give your opponent a range of 9-9, 8-8, 3-3, A-9, A-8, A-3, 9-8, 9-3, 8-3, any suited hand with spades, and maybe hands like J-10 and 10-7. You can exclude A-A, A-K and A-Q, because most players would raise these hands after a few limpers. This range isn’t exact, but should be enough to give you a general guideline regarding what he would push with. Now the question is simple. What odds do you need to call? It turns out that you have around 50-percent equity against this range, so you have a clear call if you’re getting anything more than even money, and you are. If you know your opponent will never push a draw but will instead only push the range of made hands that are two pair or better, you now need to be getting better than 3-to-1, as you only have 25-percent equity. If you are unsure if your opponent will push some or no draws, you should make your best guess about your equity and determine whether you are getting the right price to call.

Het boek heet Secrets of Professional Tournament Poker, Volume 1 van john little
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Toevallig heb ik hetzelfde boek hier liggen (was er nog niet aan toegekomen om het echt te lezen.) Ik heb het stuk meermalen gelezen, maar kan er met geen mogelijkheid 25% van maken. Ik denk dat het hier een fout in het boek betreft. Op het forum van 2+2 zijn een aantal posts te vinden van mensen die vinden dat het boek beter 'getest' (proeflezen) had moeten worden omdat er een aantal (domme) taal- en logische fouten in staan. Waarschijnlijk is dit één van die fouten.
    • Jbalboa1
      Jbalboa1
      Bronze
      If the pot is $120 and you have to call $100, meaning you need to win 45 percent of the time, you should also fold. This is solved by 100/220 = 45 percent. Say you think you are as good as your opponents, so you need to win 42 percent of the time. You can solve for this with the equation 42
      percent = 0.42 = 100/(100 + x). Then you have 42 + 0.42x = 100, so x = 58/0.42 = 138. So, the pot has to have 138 chips in it to make it worth your call, assuming the bet is 100.

ik raak de weg helemaal kwijt, hoe komt hij aan getal x=58 als ik 0,42 x 58 doe kom ik uit op 24 dat maakt geen 100 met +42...
      Ik heb geen wiskunde knobbel kan iemand me duidelijker uitleggen hoe die deze formule doet ?

En is deze forumule wel handig aangezien ik wil gaan grinden mtts daar heb je toch nooit de tijd voor.
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      De totale pot inclusief villain's bet is 120. (Villain heeft blijkbaar een bet van 100 in een pot van 20 gedaan.) Wat is de benodigde equity?

Benodigde equity = te callen bedrag / (pot inclusief villain's bet + te callen bedrag)
      Vervolgens doe je de uitkomst maal 100 en dan heb je een antwoord in procenten.

Dus:

Benodigde equity = 100 / (120 + 100) = 0,45
      Dit antwoord doen we maal 100 = 45%

Vervolgens schets hij een situatie waarin je in 42% van de gevallen zou moeten winnen. Hoe groot zou de pot dan moeten zijn om de call profitabel te kunnen maken.

Als jij 42% kans hebt om te winnen betekent dit automatisch dat je 58% (100 - 42 = 58) kans hebt om de pot te verliezen. Daar komt dus de 58 vandaan.

Persoonlijk vind ik het dan veel makkelijker om het volgende te doen:

(Verlieskans / Winstkans) * villain's bet = pot
      (58 / 42) * 100 = 138

De pot inclusief villain's bet had dus 138 moeten zijn.

Ter controle:

Expected Value = (winstkans * pot inclusief villain's bet) - (verlieskans * te callen bedrag)
      EV = (0,42 * 138) - (0,58 * 100) = 0 (afgerond)

Formules:

Aan de tafel zul je niet snel exacte berekeningen uit gaan voeren met dergelijke formules. Daar heb je simpelweg de tijd niet voor. Toch moet je deze formules wel begrijpen en snel toe kunnen passen om een inschatting te maken van de situatie. Het is belangrijk om ongeveer te weten of een call al dan niet profitabel is en zo niet, wat de implied odds zijn.

Een tijd geleden heb ik een post in mijn (inmiddels beëindigde) blog gemaakt. Het is een post specifiek gericht op Implied Odds, maar misschien dat de wiskunde in de post jou ook een eind op weg helpt. Onderaan de post staat een download naar een excel spreadsheet waarmee je bepaalde berekeningen snel uit kunt voeren. Het is niet de bedoeling om deze te gebruiken als vervanging (je zult de basis wiskunde echt moeten proberen te begrijpen), maar de spreadsheet kan wel handig zijn om je op weg te helpen en/of je game achteraf te evalueren. Let wel op dat de sheet en wiskunde in principe gericht zijn op cashgames. De informatie in de post is dus prima geschikt voor de vroege en eventueel middenfase van een toernooi, maar de eindfase en bubbleplay vereisen een heel eigen aanpak.
    • pokerliz
      pokerliz
      Bronze
      Hoi Pstrats,

Zag je link naar je geweldig duidelijke uitleg.
      Nu heb ik toch even een vraagje, in de uitleg van odds en pot odds http://nl.pokerstrategy.com/strategy/sss/993/1/ word het anders uitgelegd, haal ik nu 2 dingen door elkaar ?
      Daar lees je bijvoorbeeld bij odds met een oesd op flop de berekening 47 (overgebleven kaarten) - 8 (kaarten die je straight halen) = 39 volgens die uitleg is dan de odds van de flop naar de turn 39:8 = ongeveer 5:1

Volgens jou uitleg word de berekening gemaakt 8:47 x 100

Betreft het hier gewoon een andere manier van berekenen of haal ik 2 dingen door elkaar ?

Nogmaals dank voor je mooie uitleg (het 2e deel over expected value ging een beetje duizelen maar daar gaan we even op studeren :-)

Pokerliz
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      He Pokerliz,

Je haalt nu inderdaad twee verschillende notaties door elkaar.

Odds notatie

De odds notatie werkt als volgt: niet-outs TEGEN outs

Bij de OESD betekent dit dat als er in totaal nog 47 kaarten in het deck zitten er (47 - 8 = ) 39 kaarten zijn die jou niet helpen (de niet-outs) TEGEN 8 kaarten die jou wel helpen (de outs).

Dit wordt genoteerd als: 39:8 (spreek uit '39 tegen 8')
      Vervolgens worden beide getallen gedeeld door 8, waardoor het ongeveer 5:1 wordt.

Het : teken in de odds-notatie is geen 'gedeeld door' teken, maar staat voor het woord 'tegen'.

Percentages

Allereerst: In mijn blogpost gebruik ik x als vermenigvuldig-teken. Aangezien Jbalboa1 x gebruikte als de letter x in één van de posts, gebruik ik in dit gehele topic * als vermenigvuldig-teken.

Ik werk liever met procenten. Om dit te berekenen doe je het volgende:

(aantal outs / totaal aantal resterende kaarten in het deck) * 100% = antwoord.

Dus:

(8 outs / 47 kaarten in het deck) * 100 = 17%

Odds-notatie -> Procenten

Hoe reken je de ene notatie om naar de andere? We nemen een dobbelsteen. Deze heeft 6 zijden. Als we een 3 gooien dan winnen we, bij ieder ander getal verliezen we.

Er zit één 3 op de dobbelsteen. Eén van de 6 zijdes zorgt er dus voor dat we een 3 gooien en winnen. De overige 5 zijdes zorgen ervoor dat we verliezen.

Odds-notatie 5:1 (spreek uit 'een kans van 5 tegen 1 dat we een 3 gooien')
      Procenten (1 / 6) * 100 = 17% (spreek uit 'een kans van 17% om een 3 te gooien')

Het enige wat je hoeft te doen om van de odds-notatie naar procenten om te rekenen is het getal rechts van het : teken delen door de beide getallen bij elkaar opgeteld en de uitkomst vermenigvuldigen met 100.

Voorbeelden:

10:5 wordt (5 / 15) * 100 = 33%
      12:3 wordt (3 / 15) * 100 = 20%
      23:2 wordt (2 / 25) * 100 = 8%

Waarom procenten?

Alhoewel de odds-notatie in principe de standaard manier is om jouw kansen uit te drukken binnen poker, geef ikzelf de voorkeur aan procenten. Ik vind de odds-notatie niet prettig werken. Daarnaast wordt er in veel video's gesproken over equity en de equity wordt eigenlijk altijd uitgedrukt in procenten. Het idee om deels met een odds-notatie en deels met procenten te werken stond mij erg tegen en om die reden heb ik vanaf het begin af aan altijd in procenten gerekend. Het blijft een persoonlijke voorkeur.

Mijn advies luidt om de beide notaties te begrijpen en vervolgens voor één van de twee te kiezen als je eigen manier om berekeningen uit te voeren.

Veel succes!
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Ik heb ook altijd last gehad met die odds-berekeningen.
      Volgens mij is de reden waarom het toch nog vrij populair is, dat pot-odds wél gemakkelijk te bepalen zijn en dan rechtstreeks vergelijkbaar met die odds.

Bvb, stel iemand gaat all-in en jij hebt het als laatste te zeggen en moet 800 chips betalen om te callen, terwijl de pot op dat moment 1200 is. Dan zijn de pot odds simpelweg 1200:800 dus 3:2. Een call is dan profitable als je odds groter zijn dan 3:2.
      Als je in procenten wil rekenen, moet je bovenstaande truuk weer toepassen. Als je 800 moet betalen om die 1200 te winnen, dan is het percentage equity dat je nodig hebt 800/(1200+800) = 40%.

Aan tafel reken ik meestal ruwweg in odds, dus kijken hoe vaak mijn te betalen bedrag in de totale pot gaat (bvb 2.5:1) om op basis daarvan een beslissing te nemen. Zo moet je dan wel enkele odds van buiten kennen, bvb dat een FD of OESD hitten ruwweg 4:1 voor 1 kaart en 2:1 voor 2 kaarten (turn+river) zijn.

Bij analyse achteraf gaat alles uiteraard veel gemakkelijker in procenten, al is het maar omdat de meeste tools procenten tonen en zelden odds.