10FL: AJo IP had beter gekund

• wimNP
      wimNP
      Bronze
      IPoker, $0.05/$0.10 Limit Hold'em Cash, 8 Players

Preflop: Hero is BTN with A J
      5 folds, Hero raises, SB folds, BB calls

Flop: (4.4 SB) A 4 3 (2 players)
      BB bets, Hero raises, BB calls

Turn: (4.2 BB) 5 (2 players)
      BB bets, Hero raises, BB 3-bets, Hero calls

River: (10.2 BB) K (2 players)
      BB bets, Hero calls

Analyse
      Hero: VP:17 PF:10 PFR:10
      Villain: VP:97 PF:29 PFR:29 FST:0 (31 handen)

Preflop
      De Starting Hand Chart geeft aan dat Hero een open/raise kan plaatsen.
      V calls.
      Equilab geeft bij invoer van BB-defence B open/raise als equity aan: H64-V36.

Flop
      H hit top pair met een goede kicker.
      Het board zit echter vol straight- en flush-draws. Bovendien kan de straight al gemaakt zijn. Gezien de range van V is dit niet zo waarschijnlijk.
      Equilab: (voor de actie: H84:V16)

De standaard post-flop chart zegt dat met een top- of overpair H mag raisen en een eventuele reraise mag callen.
      Het strategie artikel van de standaard Post-Flop-situatie: Hero vs. 1 Villain had ik gisteren uitgewerkt. Het zat er vandaag nog niet zo goed in.
      H heeft pre-flop geraised en is gecalled door 1 V. H heeft positie op V.
      Op de flop is dan de lijn V checks, H cbets. Of V bets: H calls met de bedoeling om op de turn te folden bij geen verbetering; te callen als de odds & outs het toelaten; of te raisen bij verbetering en een goed board.

V donkt . H kan dan met zijn speelbare handen callen met het oogmerk om -bij verbetering- op de Turn een big bet te plaatsen.

De vraag is daarom is toppair, good kicker hier voldoende?
      De range van V gezien zijn actie (donk en call) geeft aan dat hij iets heeft.

Is de donk bedoeld als handprotectie?
      Nee, H heeft kracht getoond in de pre-flop raise (ST=32)
      Is de donk bedoeld als semi-bluf?
      Nee, de kans dat H zijn hand weg zal leggen is gering, de bluf zal niet slagen.
      Is de donk dan bedoeld voor value?
      Ik vermoed van wel.

Wat betekent het als V nu donkt, maar de actie niet doorzet door te cappen (NB PFR:29)?
      Naar mijn mening betekent dit dat V minstens een paartje gehit heeft, met een goede kicker (een zwakke made-hand gezien de A op het board) en dat hij sterke draws heeft.
      Ik heb de range van V bijgesteld tot bovenstaande mogelijkheden. Equilab geeft dan als equity aan H75:V25. Hero kan de hand voortzetten.
      Hoe zijn de odds op de turn na de flop-actie? De pot is 4 big bets. Een turn-bet geeft dus odds van 5:1. Om te callen zijn er dus 8 outs nodig. Gezien de mogelijks draws kan V die outs al hebben.
      Hoe zouden de odds zijn als H callt. De pot wordt dan na de flop 3 big bets. Een turn bet geeft dan odds van 3:1. Om te callen zijn er dan ongeveer 12 outs nodig.

Voor handbescherming zou een call goed zijn geweest. H's raise is teveel van het goede. De pot-odds zijn nu dermate goed dat een Turn bet of raise nauwelijks fold-equity oplevert.

Turn
      Hero heeft nog steeds toppair met een goede kicker.
      De kans op een flush is aanzienlijk verminderd. Villain kan echter zijn straight draws wel gehit hebben.
      De equity voor de actie op de turn is H63:V37. H ligt nog steeds voor op de range van V.
      V donkt weer. H raises voor value en V 3bets. H calls.
      V gaat de actie aan met de mogelijkheid tot een cap in deze ronde.
      Dit duidt erop dat V zijn hand gemaakt heeft. Als ik V's range beperk tot de mogelijk gemaakte handen verschuift de equity naar H10:V90. H heeft alleen nog kans om de two-pair handen te verslaan.

River
      De river is een blank in de gezuiverde range van Villain. Gezien de grootte van de pot moet Hero naar de showdown. Het adagium is immers Save pots, not bets. De kans bestaat immers dat Villain gewoon met lucht de hand zo gespeeld heeft.

Conclusie
      Dit is mijn eerste uitgewerkte handanalyse. Het was leuk om te doen. En wat in de artikelen te lezen staat klopt: juist in de handbeoordeling komen theorie en praktijk samen. Aan tafel lukt zo'n beschouwing natuurlijk nooit.
      Van de analyse van deze hand heb ik veel geleerd. Ik heb tijdens deze analyse gezien dat er informatie in het bet-patroon besloten ligt.
  • 2 antwoorden
    • pcbeem
      pcbeem
      Moderator
      Moderator
      Op zich vind ik hem niet eens zo verkeerd zoals je hem speelt. Wat was zijn AF in deze hand, deze stat lijkt me heel belangrijk voor deze hand?

Was de AF hoog dan kan ik me prima vinden in de manier waarop je de hand nu speelt. Hij lijkt nogal loose cannon dus er zit meer in zijn range dan alleen een draw op flop. SD (of zelfs gehitte straat) geloof ik niet echt dan moet ie 25 hebben wat ik ik normaal gesproken niet zo zie gebeuren / FD zou kunnen maar op zich was ie nogal loose dus goede tegenstander om check flop / raise turn tegen te spelen.
    • DukeFreedom
      DukeFreedom
      Black
      Hoi wimNP, welkom op het FL handjudgings board. Je maakt er wel meteen werk van voor de eerste hand die je post. :)

Je zit hier tegen een speler die letterlijk al zijn handen speelt. Donks van dit soort spelers kunnen ook werkelijk alles betekenen (draws/elk pair/random bluffs). Je ligt op deze speler met je TPGK ver voor en je wilt hier dus zo veel mogelijk value uit de hand proberen te halen. Om die reden is het het beste om voor de standaard IP valuelijn te gaan: call flop/raise turn.

Als hij een hoge AF heeft, is raise flop/call 3-bet/raise turn overigens wel beter, omdat je hem dan als het ware uit lokt om z'n hand te overplayen door juist meteen de flop te raisen.

As played: Op de turn donked hij opnieuw. Als hij een 2 heeft, heeft hij nu weliswaar een straat, maar dat betekent aan de andere kant dat hij op de flop waarschijnlijk met slechts een gutshot had moeten donken. De AF stat kan hier nog helpen, maar eigenlijk ziet hij er gewoon uit als een slechte agressieve speler die teveel handen speelt. Ik zie je meestal dus nog voor liggen en dus moet je gewoon raisen voor value. Na zijn 3-bet ben je vaak wel beat als hij geen maniac is, maar tegen dit soort spelers kan je je TPGK hier nooit folden. Ze doen vaak genoeg (>1/6 keer) iets raars om down te callen.

River dan natuurlijk enkel een call.

NH