Add-ons in MTT

• Kepsert
      Kepsert
      Bronze
      Dus, weer een vraag van mij.

Redelijk simpele vraag lijkt me, maar vroeg het me gewoon af. De toernooitjes die ik speel hebben regelmatig add-ons (2k chips). Tot welke chipstack is het (ongeveer) waard om deze add-on te kopen?
  • 11 antwoorden
    • Samwise90
      Samwise90
      Bronze
      Altijd. Ookal heb je 5x average.
    • Kepsert
      Kepsert
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Samwise90
      Altijd. Ookal heb je 5x average.
      Is het het wel waard? Ik zat nu net met een chipstack van 30k (top25 chipleaders) in eeen 25k speler freeroll. Moest 30 ct betalen voor 2k chips, dus zou 32k hebben gehad. Maar, 3100 t/m 3600e prijs is 43 ct.
    • Xpload1989
      Xpload1989
      Bronze
      Vergeet niet dat je een MTT of SNG speelt om hem te winnen, niet om In The Money te komen. ;) Alle chips helpen, daarom is die add-on gewoon een must.
    • Kepsert
      Kepsert
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Xpload1989
      Vergeet niet dat je een MTT of SNG speelt om hem te winnen, niet om In The Money te komen. ;) Alle chips helpen, daarom is die add-on gewoon een must.
      Zo had ik het niet bekeken :)

Gelukkig heb ik de add-on gekocht, zit er nu nog steeds in, laatste 1900.
    • MintberryC
      MintberryC
      Bronze
      Overigens is de add on nemen in het toernooi waar jij het over heb (die 100k depositors freerolls) nooit +EV imo. Die 2k chips gaan jouw kans echt niet zo hard verbeteren om echt diep te komen en als je daar top 20 niet haalt, heb je gewoon bijna niks.

Ik speel die dingen zelf als freeroll en neem dus nooit rebuys of add ons.

Verder zou ik inderdaad in vrijwel elk rebuy toernooi wel de add on nemen.
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Oorspronkelijk gepost door Xpload1989
      Eigenlijk is het een grote misvatting om SNGs of MTTs te spelen om ze te winnen. Tuurlijk is het kicken als je ze wint. Maar elke beslissing in een MTT en SNG moet er eigenlijk uit bestaan om een zo groot mogelijk $EV te halen uit je beslissing. Vaak zie je op forums verkeerde beslissingen gerechtvaardigd als 'je wil winnen, dus call om chiplead te worden', terwijl een chiplead niet zoveel zegt en een call soms -$EV kan zijn.

<math rant alert>

Ook hier, de enige reden om altijd een add-on te nemen, is omdat ze normaal altijd +$EV zijn. Bij nagenoeg de meeste tornooien is de add-on meer chips dan de buy-in of rebuy, terwijl de prijs hetzelfde als de buy-in (zonder fee) of rebuy is. Dat wil dus zeggen dat je voor hetzelfde geld méér chips krijgt, of dus dat je minder per chip betaalt, dan wat chips op dat moment waard zijn.

Kepsert heeft het hier bijna zeker over de $100k Deposit Freerolls, want ik zie je ettelijke keren voorkomen in mijn resultaten-database :D . Deze zijn sowieso wel wat specialer dan de normale rebuy-tornooien. Rebuys en add-ons kosten 30c en leveren resp. 1200 en 2000 chips op. Het speciale zit hem in het feit dat de initiële prijzenpot vastligt op $1000 en dus niet op het aantal spelers x de buy-in. Daardoor is de geldwaarde per chip (of per 1200 chips) afhankelijk van het aantal spelers. Hoe meer spelers er zijn, hoe minder zijn de chips waard.

Bvb, die 's avonds vullen bijna altijd op 25000 spelers. Dat wil zeggen dat initieel je 1200 chips maar 4c waard zijn, maar het kost je wel 30c om er zoveel bij te kopen ! Heel slechte deal dus, lijkt het. Nu, de vele rebuys en add-ons zorgen er wel voor dat de prijzenpot blijft groeien, en de waarde per chip stilaan omhoog gaat. Die waarde gaat echter nooit boven de 30c per 1200 chips komen. De waarde van de add-on daarentegen komt wél boven de 30c uit, simpelweg omdat je hier 2000 chips krijgt ipv 1200.

Bvb die van vandaag om 16u had ook 25.000 spelers en uiteindelijke prijzenpot was $6688. In totaal waren er 16817 rebuys en 2143 add-ons. Het totaal aantal chips bedroeg dus 25.000 x 1200 + 16817 x 1200 + 2143 x 2000 = 54.466.400 chips. De 'waarde' (equity) van 1200 chips is dus $6688 / 54.466.400 * 1200 = 14.7c. De 'waarde' (equity) van 2000 chips is 2/3 hoger, of 24.6c. In theorie doe je dus zowel met een rebuy als een add-on een SLECHTE zaak in deze freerolls (en ben blij dat ik deze berekening nog eens maak, want tot voor kort waren de add-ons nog licht +EV).

Nu, in de praktijk is de waarde van de chips afhankelijk van wie ze heeft. Voor een winnende speler gaat die waarde hoger liggen, en bvb dubbel zo hoog zijn als het iemand is die een ROI van 100% haalt. Voor een verliezende speler gaat die waarde net lager liggen, en die speler zou nooit een rebuy/add-on mogen nemen. Nu ja, die speler zou sowieso het tornooi niet mogen beginnen :D . Als je een realistische ROI van 50% neemt in die freerolls (en dat is zeker haalbaar gezien het heel lage niveau) dan mag je vooralsnog concluderen dat een add-on nemen +$EV is, maar een rebuy blijft -$EV.
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Oorspronkelijk gepost door MintberryC
      Overigens is de add on nemen in het toernooi waar jij het over heb (die 100k depositors freerolls) nooit +EV imo. Die 2k chips gaan jouw kans echt niet zo hard verbeteren om echt diep te komen en als je daar top 20 niet haalt, heb je gewoon bijna niks.
      Zie hierboven ;) . Heb wat lang zitten typen waardoor jouw berichtje er nog voor kwam. Ik neem dus altijd de add-on, en zal het zelfs blijven doen.

En mijn samplerate zegt natuurlijk niets, en zie het desnoods als gestoef, maar heb die freeroll nu 68 keer gespeeld en heb een ROI van 400% (met nog de fout in het begin van toen wel de rebuys te nemen) met een 11de en 8ste plek als hoogtepunten :p.
    • Kepsert
      Kepsert
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door ViperPP
      Zie hierboven ;) . Heb wat lang zitten typen waardoor jouw berichtje er nog voor kwam. Ik neem dus altijd de add-on, en zal het zelfs blijven doen.

En mijn samplerate zegt natuurlijk niets, en zie het desnoods als gestoef, maar heb die freeroll nu 68 keer gespeeld en heb een ROI van 400% (met nog de fout in het begin van toen wel de rebuys te nemen) met een 11de en 8ste plek als hoogtepunten :p.
      Mijn hoogtepunt zat ergens in de 25xx, dus voor mijn doen ben ik nu goed bezig. Zit lekker rustig te spelen, probeer blinds te stealen met handen volgens de charts. Werkt tot nu toe goed.

Terwijl ik aan het typen was springt mijn pokerstars scherm opeens naar voren en klikte ik per ongelijk op de call all-in knop ipv de "Post" knop op het forum. Faal :(
    • MintberryC
      MintberryC
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door ViperPP

Ik moet zeggen, de uitkomst van die berekening verbaast me, omdat mijn gevoel altijd zei dat het zwaar -EV is.

Je bewijst ook wel een beetje mijn punt natuurlijk, je ROI valt of staat met top 20 finishes en hoe groot je edge ook is, dit lukt gewoon niet zo vaak in dit soort huge fields :)
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Je bewijst ook wel een beetje mijn punt natuurlijk, je ROI valt of staat met top 20 finishes en hoe groot je edge ook is, dit lukt gewoon niet zo vaak in dit soort huge fields :)
      Je edge is juist enorm in die freerolls. Ben vrij zeker dat mijn 'verwachte' ROI minstens 200% is. En dus dat Add-ons zeker +EV zijn voor mij.
      Maar uiteraard zeggen mijn resultaten heel weinig. Op zo een playerfields is de variance gewoon enorm en moet je gewoon heel goed runnen om diep te geraken.

Nu ja, handen als deze helpen ook altijd. Nice call sir :p.

PokerStars - |10000/20000 NL (9 max) - Holdem - 8 players
      Hand converted by PokerTracker 4

SB: 359,018.00
      BB: 1,579,151.00
      UTG: 321,593.00
      UTG+1: 189,362.00
      MP: 1,732,987.00
      MP+1: 195,746.00
      Hero (CO): 333,212.00
      BTN: 125,344.00

SB posts ante 4,000.00, BB posts ante 4,000.00, UTG posts ante 4,000.00, UTG+1 posts ante 4,000.00, MP posts ante 4,000.00, MP+1 posts ante 4,000.00, Hero posts ante 4,000.00, BTN posts ante 4,000.00, SB posts SB 10,000.00, BB posts BB 20,000.00

Pre Flop: (pot: 62000.00) Hero has T:spade: A:spade:

fold, fold, MP raises to 44,000.00, fold, Hero raises to 329,212.00 and is all-in, fold, fold, fold, MP calls 285,212.00

Flop: (720424.00, 2 players) 8:heart: 9:spade: J:diamond:

Turn: (720424.00, 2 players) Q:diamond:

River: (720424.00, 2 players) Q:club:

MP shows 4:spade: 2:club: (One Pair, Queens) (Pre 33%, Flop 17%, Turn 3%)
      Hero shows T:spade: A:spade: (Straight, Queen High) (Pre 67%, Flop 83%, Turn 97%)
      Hero wins 720,424.00
    • kokkie1975
      kokkie1975
      Silver
      helemaalnicks behandeld dit thema a.s. vrijdag in zijn coaching