Stem jij voor de gulden?

• dutchy187
      dutchy187
      Bronze
      Wat vind jij ? Gulden terug of moeten de euro's blijven ? Ik kom het al meer tegen op het internet en ik stem voor de terugkeer van de gulden.

"De euro is geen geld, maar kost geld. Dat zei Geert Wilders bij de presentatie van een onderzoek naar de gevolgen van een terugkeer naar de gulden. Er worden miljarden tegenaan gesmeten, maar niemand garandeert dat het helpt.De PVV liet het Londense onderzoekbureau Lombard Street Research bekijken wat een terugkeer naar de gulden kost.

Volgens Wilders zou het ons in het slechtste geval 51 miljard euro kosten als we dit jaar uit de euro stappen. Maar de PVV-leider denkt dat we die kosten weer terugverdienen omdat we de jaren daarna niet meer 75 miljard hoeven te betalen om de euro te ondersteunen"

Een paar bronnen:

NOS

Depers

NU.nl
  • 41 antwoorden
    • mvd1978
      mvd1978
      Bronze
      Euro natuurlijk. Dat hele onderzoek klopt al van geen kant, niet in de laatste plaats omdat dit bureau (uit Engeland) als tegen de Euro was voor Wilders naar een onderzoek ging vragen. Wereldwijd is het crisis, daar gaat een gulden niets mee oplossen.
    • Blaap
      Blaap
      Bronze
      Tsja, als je populistische ingestelde onderzoeken gelooft, zou ik dezelfde conclusie trekken.

Ik vind het wel grappig.

Een bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/3218820/2012/03/05/Hoeveel-de-euro-heeft-gekost-blijft-onduidelijk-in-PVV-rapport.dhtml
    • mvd1978
      mvd1978
      Bronze
      Nog een toevoeging: Wilders wil dus een referendum. Ik hoop niet dat dat er komt want dan gaan de mensen stemmen met hun onderbuik gevoel. Zeker zijn aanhang want Wilders zegt: "GEef Nederlanders de Gulden terug'. Daar krijgt hij zijn stemvee wel mee over de streep. Zoals Blaab al zei: Populistisch.

Hij is gewoon anti EU en anti Euro. Laat hem eerst zijn vorige verkiezingsbeloften maar inlossen. Nog weinig van gezien. Al is hij natuurlijk al 180 graden om op zijn belangrijkste punten. Hij belazerd zijn achterban en die staan erbij maar willen het niet zien denk ik. Althans een groot gedeelte want hij is natuurlijk al fors gedaald in de peiling.
    • Roodbaars1986
      Roodbaars1986
      Bronze
      Wilders....................

• raymond20001
      raymond20001
      Bronze
      gulden terug, en wilders weg
    • TheErwin
      TheErwin
      Bronze
      Euro houden en Wilders mag blijven :D
    • Copymeistrr
      Copymeistrr
      Bronze
      Gekke Noorderburen..

Kan me niet voorstellen dat de gulden beter zou zijn dan de Euro.. :(
    • AmsterdamCalling
      AmsterdamCalling
      Bronze
      Euro, nu moeten we niet net doen alsof alle ellende door de euro komt. Het komt gewoon door corruptie, ambtenarenmentaliteit en hypotheken.
    • Mstlc
      Mstlc
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door mvd1978
      Hij belazerd zijn achterban en die staan erbij maar willen het niet zien denk ik.
      Omdat meer dan de helft van de bevolking gewoon té dom is? Mensen weten niet beter... urgh, er gaat geen dag voorbij of ik sta wel versteld van hoe dom de gemiddelde mens wel niet is. Als ik daar dan nog bij bedenk dat die mensen ook mogen stemmen...

Heel deze crisis heeft aan de basis overigens weinig met de euro te maken maar vooral met dat kleine groepje mensen superrijken die NOG rijker willen worden en daarvoor over lijken gaan...
    • Farmarchist
      Farmarchist
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Copymeistrr
      Gekke Noorderburen..

Kan me niet voorstellen dat de gulden beter zou zijn dan de Euro.. :(
      +1
    • Grexnl
      Grexnl
      Bronze
      Euro heeft voor een handelsland als Nederland zoveel voordelen. Meer dan de gulden ons geboden heeft. Onze concurrentiepositie is verbeterd en landen als Griekenland en Spanje kunnen nu niet meer devalueren, waardoor 'onze' Nederlandse euro relatief goedkoop is.

Zoals hierboven al is gezegd is het onderzoek uitgevoerd door een anti-euro bureau ;) .

Neh, de gulden maakt ons niet rijker of beter :) .
    • xXShinryuuXx
      xXShinryuuXx
      Bronze
      De Euro is wel een ramp voor landen zoals Spanje/Griekenland/Polen/etc, maar dat is natuurlijk hun zaak. Die dombo's dachten dat dezelfde munt als het rijke Europa hun automatisch rijk zou maken.

De Euro zorgt ervoor dat de overheid niet dmv geld printen het geld uit de zakken van de Nederlanders kan roven dmv devaluatie van de valuta. Voor een rat zoals Wilders is dat natuurlijk een ramp.

Vroeger waren dit soort tekorten nooit een issue, geld bijprinten, schulden afbetalen, uitkeringen uitdelen en klaar is kees. Nu pas wordt duidelijk hoeveel de sociale garde het land in de schulden heeft gestoken en is het maar al te makkelijk om banken en de rijken de schuld van de crisis te geven. Hitler gaf ook de joden de schuld ipv het verdrag van versailles.

Het probleem is dat de westerse samenleving denkt dat ze rijker is dan dat ze daadwerkelijk is.
    • KingKlaas
      KingKlaas
      Bronze
      Lekker onderzoekje zeg...

Zoek buro uit de GB die bevooroordeeld is, breng het resultaat precies uit op de dag dat de bezuinigingsonderhandelingen beginnen.

Hoppa, je staat weer in beeld bij het onnadenkend stemvee.

ik zeg: LOL :facepalm:
    • ricos222
      ricos222
      Bronze
      De zaak betreffende griekenland en spanje is niet alleen hun zaak. Als zij vallen vallen is dat vrij slecht voor de euro-landen. Het feit dat zij zoveel steun krijgen om te voorkomen dat zij failliet gaan is namelijk niet alleen omdat we ze zo graag willen helpen.

Wie zijn hier de dombo's?
      Degenen die ze hebben toegelaten met alle gevolgen van dien of zij zelf die er gezien de financiele protectie als gevolg van lidmaatschap toch wel op vooruit gaan(al zou het alleen al zijn dat we ze niet zomaar failliet kunnen laten gaan nu).
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      De overstap naar de euro kostte ons veel geld (qua prijsstijgingen die niet zouden komen) en ik was er ook zeker niet voor.

Aan de andere kant zou een nieuwe gulden niet hetzelfde zijn als de oude en stijgen de prijzen door een nieuwe overstap waarschijnlijk gewoon nog eens extra.

Maar ik snap Wilders wel: waarschijnlijk wil hij ooit zelf op een munt komen en dan is een euro een beetje tegen zijn gedachtengang... :coolface:
    • alcoatjez
      alcoatjez
      Bronze
      Euro. Het is inderdaad weer een truc van Wilders om stemmers te winnen, alleen maar voor een onderbuikgevoel.

• Sjors777
      Sjors777
      Bronze
      Euro obv houden, kan je terug gaan op de gulden, schiet je echt niet mee op. Ooit naar de handel van nederland gekeken? Juist; vooral EU. Waar haalt nederland relatief het meest opbrengst uit? Juist; handel. Zolang het slecht gaat met de Eu zal het niet veel beter gaan met Nederland, of de euro er nu is of niet. Als wilders hier serieus over denkt is er imo ook wel iets mis, heb me er verder niet in verdiept, maar srs 51 mld?
      Dat is gewoon meer dan 100 mld gulden :coolface:
    • pcbeem
      pcbeem
      Moderator
      Moderator
      Dom populistisch gelul weer....... :facepalm:

Alsof we er ene bal mee opschieten om gulden terug te krijgen. Dan nog zouden we landen moeten redden alleen dan betalen we geen euros maar guldens. Of denk je dat een land als GB niet bijdraagt aan schuldensanering van Griekenland, zij hebben er net zo goed baat bij dat een land als Griekenland niet op fles gaat.
    • sfinxs1000
      sfinxs1000
      Totaal
      Gulden of niet, het is een afleidingsmanoeuvre waar het echt om gaat. Nederland doet het extreem slecht in de EU in vergelijking met andere EU landen, sterker nog, voor dit jaar is de prognose dat we in de onderste regionen eindigen qua economische groei. Oorzaak: dalende huizenprijzen, pensioen kortingen bestaande bezuinigingen en nieuwe bezuinigingen.

http://www.dossierdenhaag.nl/001203-Nederland-belandt-door-recessie-in-de-achterhoede-van-EU.html