4NL passive blind defence

• RocknRollAd
      RocknRollAd
      Silver
      Tegen een tighte speler 12/10. Is dit soort marginale plays uiteindelijk winstgevend?
      Ik zou wel opgeven bij een call. Dat terzijde. Of moet ik sowieso eens naar de starthandenkaart gaan kijken, ook al is de opponent zo tight als een een standbeeld? Wat is jullie mening.
      ---
      iPoker - $0.04 NL - Holdem - 8 players
      Hand converted by PokerTracker 3

MP: $0.92
      MP+1: $2.93
      CO: $5.52
      BTN: $3.95
      SB: $1.20
      Hero (BB): $5.12
      UTG: $1.78
      UTG+1: $5.00

SB posts SB $0.02, Hero posts BB $0.04

Pre Flop: ($0.06) Hero has 4:diamond: 7:spade:

fold, fold, fold, fold, fold, BTN raises to $0.10, fold, Hero calls $0.06

Flop: ($0.22, 2 players) Q:heart: T:club: 3:club:
      Hero bets $0.11
  • 5 antwoorden
    • Pakichu777
      Pakichu777
      Bronze
      Waarom zou je de raise van een tighte speler callen? En dan nog wel met absolute garbage. En dan donk je een flop die zijn range nailt. Lijkt me vrij verliesgevend :)
    • RocknRollAd
      RocknRollAd
      Silver
      Tja, stom eigenlijk, omdat het gemakkelijk is om hem weg te bluffen op de flop? En omdat hij zo klein raist van de button? Uiteraard heb ik door dat dit natuurlijk een belachelijke hand is in een enorm slechte situatie.

Maar de vraag is meer:
      Zou je hier uberhaupt ooit flatcallen in de big blind? Ik merk dat ik dat vaak doe, om dan te leaden op de flop.
      Kan je dat doen met QJ K10 98 type handen? Of sowieso never nooit flatcallen uit positie in de bb?
    • Xpload1989
      Xpload1989
      Bronze
      Hey RocknRollAd,

Deze hand is (zoals Pakichu777 al zei) wel trash. Dit is een standaard fold.

Wat je in je achterhoofd moet houden is dat over het algemeen de ranges vanaf de late posities, maar vooral de Button (door absolute positie postflop) wijder zijn dan in early en middle position. Men kan dus met vanalles raisen vanaf de Button als ze het principe van positie snappen. Kleiner raisen (2,5x) zie je niet snel op deze limieten, maar vanaf NL25 is dat vrij standaard vanaf de Button.

Je moet inderdaad rekening houden met je positienadeel postflop. Als je overweegt om te callen in de BB tegen een Button openraise, zorg dan dat je een goede hand hebt, eentje die postflop goed speelt, maar liefst niet gedomineerd wordt. Denk aan suited connectors, pocket pairs. Maar pas op met handen als Ax, broadways, etc. Met dat soort handen zou ik juist eerder overwegen om te 3-betten. Waarom? Zoals ik eerder al zei zijn de ranges vanaf de Button doorgaans wijder, dus zullen ze veel moeten folden als jij 3-bet, en pak je weer een paar BB's op. Als ze wel callen, kun je nog een contibet vuren en zul je weer een deel van de potten oppakken. In het ergste geval heb je op de turn nog steeds niets gehit en geef je de hand op.

Zeker op deze limieten is 3-betten zeer effectief. Zeker gezien het feit dat je met statistieken speelt kun je heel goed zien hoeveel % iemand vanaf de Button opent, hoeveel ze folden op 3-bets, op contibets op de flop, etc. Tegen een tighte speler als deze zou ik toch veel handen folden, pocket pairs callen voor setvalue, en afhankelijk van zijn fold to 3bet zou ik bepaalde handen juist 3-betten.

Hoop dat je hier iets mee kunt. ;)
    • RocknRollAd
      RocknRollAd
      Silver
      YES! Topuitleg! Bedankt!
      Zal het proberen toepassen in mijn spel.
      Nog 1 vraag, als je callt maar mist:
      Ben ik vrij vaak geneigd om de lead over te nemen en te betten op de flop. Omdat ik fishy als ik ben, niet graag check-fold. Heb je daar nog een mening over, of hangt dat af van de tekstuur van de flop?
    • Xpload1989
      Xpload1989
      Bronze
      Dat hangt zeer zeker af van de flop. Je moet namelijk als je donkt wel iets kunnen representeren, en het liefst op een flop die de openraiser juist vaak gemist zal hebben. Vaak zullen zij met broadways en Ax handen openen, dus als het een laag droog board is, zou je kunnen donken, omdat ze vaak slechts overcards hebben. Fishy spelers zullen die echter nooit wegleggen als jij donkt, ondanks de slechte odds die jij ze geeft, maar tightere spelers wellicht wel.

Heel belangrijk in deze situatie is ook om te kijken naar de Cbet% van je tegenstander. Als hij erg vaak contibet, kun je er ook eens voor kiezen om te check/raisen uit positie, om zijn hoge Cbet% te exploiten. Ook hier kijk je weer naar de floptextuur, om te zien of het zin heeft om te check/raisen. Stel het is een J :club: 7 :club: 2 :heart: flop, dan zul jij die in verhouding vaker hebben gehit als caller dan de openraiser, dus als je hier check/raiset kun je wel iets representeren waartegen Villain kan folden.

Bedenk wel dat dit soort moves er van uit gaan dat Villain enigzins kan nadenken, en dus geen totale fish is. Tegen fish werkt het niet, maar een tighte speler zal hier wellicht wel geschikt voor zijn.