Deze site gebruikt cookies voor het verbeteren van je zoekervaring. Doorgaan met het gebruiken van deze website betekent dat je deze cookies accepteert. Kijk voor meer details en voor het veranderen van je instellingen bij ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Sluiten

Bestaat de downswing?

• Robbie825
      Robbie825
      Totaal
      Na een vreselijk slechte pokerdag, net zoals gisteren trouwens, vraag ik me af of de downswing, itt wat één der artikelen hier op PokerStrategy.com zegt, toch niet weldegelijk bestaat.

Omdat de resultaten op alle sites waarop ik speel belabberd zijn zou ik geneigd zijn te zeggen dat het aan mijn manier van spelen ligt. Aan de andere kant, zou ik zeggen dat het aan pech ligt, want de beste handen werden verkwanseld door de dealer.

Als ik zie dat mijn resultaten een tijdlang gewoon netjes waren op alle sites, dan zou ik zeggen dat mijn spel beter moet zijn geweest in die tijd. Toch viel het me op dat de handen die nu sneuvelden toen allemaal wél goed eindigden.

Tja, waar ligt het aan?

Wel is het zo dat ik in al die tijd op Everest absoluut GEEN resultaat heb neergezet. Ik heb ook de shasta gespeeld. De resultatencurve was een vlakke streep. Op BetOnline is dit idem. Op PokerStars valt er in feite ook niks te halen. Jammer.

Omdat ik op de sites wil spelen waar je wat kunt winnen sluipt wel het gevaar van gemakzucht binnen. Toch moet ik dat wel doen, omdat ik mentaal op een beter plan moet komen. Verliezen gaat je toch niet in de koude kleren zitten.

Ik kan nog meer schrijven, maar ik wil het erbij laten.

Mijn antwoord op de vraag: "Bestaat een downswing wel of niet?", en dus ook de upswing, kan ik ronduit met JA beantwoorden. Het is een persoonlijk iets. Hoe het kan? Je kunt het zien als een munstuk dat wordt opgegooid. Kop of Munt? Zo kan het ook in het groot gaan met AL je resultaten als geheel. Dan eens slecht, dan eens goed.
  • 33 antwoorden
    • Xpload1989
      Xpload1989
      Bronze
      Naar mijn idee bestaat het fenomeen downswing wel degelijk. Het is een doorgaans langdurende periode waarin je onder EV runt en dus 'pech' hebt. Echter, een downswing is geen vaste entiteit, en wordt dan ook ZEER vaak verkeerd gebruikt of geïnterpreteerd. Het heeft geen vaste vorm, geen vaste duur, etc. etc. Je kunt dus ook niet spreken van dé downswing, en het staat ook niet vast wanneer je van een downswing kunt spreken.

Mijns inziens wordt het woord 'downswing' met name door beginnende spelers al snel als excuus gebruikt wanneer ze verlies maken. Je zult veel vaker de zwakkere spelers over een downswing horen praten dan een regular op de mid- of highstakes, en zij zullen ook veel sneller van een downswing spreken. Tenminste, dat is mijn ervaring als ik zie wat hier op het forum wordt gepost.

Een andere verkeerde opvatting over downswings is dat het op den duur wel weer goed moet komen. "Ik heb nu zoveel pech, dat ik binnenkort wel weer een keer een upswing krijg". Nee, dit is geen actie-reactie idee, er komt niet altijd een upswing na een downswing. En zo zijn er nog veel meer misvattingen als het om EV en downswings gaat. Ik wil overigens niet beweren dat ik alles weet van EV-lijnen en downswings, maar dit is wat ik er van denk.

Ja, downswings bestaan, maar menigeen spreekt te snel van een downswing zonder echt te weten hoe of wat.
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Ik ken het bewuste artikel hier niet waarin downswing ontkend zou worden. Ik heb wel het boek The Poker Mindset gelezen waaruit die misvatting afkomstig is.

Wat dit boek beschrijft is dat je niet kan zeggen 'ik zit in een downswing'. Wat daarmee bedoeld wordt is dat het 'nu' altijd het einde van die slechte periode kan zijn, om de simpele reden dat er totaal geen reden is te veronderstellen dat je vanaf 'nu' nog altijd onder EV gaat blijven lopen. De kans om boven EV verder te gaan is gewoon even groot als de kans om onder EV te blijven gaan.

Vergelijk het bvb met coinflips, en stel dat kop 'goed' is. Na 10x munt gooien zou je kunnen zeggen dat je in een downswing zit, maar de kans dat je de volgende 3 flips drie keer kop gooit is even groot dan dat je 3x munt gooit.

Kortom, je kan niet 'in' een downswing zitten om de simpele reden dat een downswing iets is dat je altijd pas achteraf kan vaststellen omdat ze nu eenmaal ligt tussen 2 winnende perioden (toch als winnende speler). Maar downswings bestaan dus wel degelijk en iedereen maakt ze vroeg of laat mee. Het is nu eenmaal zo dat er in poker een grote geluksfactor is, en de grafiek van een winnende speler niet altijd netjes omhoog gaat. Hoe groot de kans is op een downswing en hoe groot die downswing is, hangt voornamelijk af van de variance van de gespeelde spellen. Speel je bvb enkel grote MTTs, dan is het niet onwaarschijnlijk om op een periode van 500 tornooien toch verlies te draaien als winnende speler. (EDIT: in principe gaan MTTers nog het minst over downswings spreken, omdat hun grafiek typisch 1 grote downswing is met hier en daar de grote resultaten die er toch voor zorgen dat het netto resultaat positief is).

Maar zoals Xpload ook al aanhaalt verwarren beginnende spelers nogal vaak downswing met simpelweg verliezend spelen. Je kan immers pas van downswing spreken als je globale lange-termijn grafiek in stijgende lijn gaat.
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      (deleted double post)
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Xpload1989
      Een andere verkeerde opvatting over downswings is dat het op den duur wel weer goed moet komen. "Ik heb nu zoveel pech, dat ik binnenkort wel weer een keer een upswing krijg". Nee, dit is geen actie-reactie idee, er komt niet altijd een upswing na een downswing. En zo zijn er nog veel meer misvattingen als het om EV en downswings gaat. Ik wil overigens niet beweren dat ik alles weet van EV-lijnen en downswings, maar dit is wat ik er van denk.
      Klopt. Dit is het zogenaamde Gambler's Fallacy (http://en.wikipedia.org/wiki/Gambler%27s_fallacy) waarbij een gokker denkt dat doordat hij recent zoveel pech had, zijn kansen om te winnen nu groter worden, omdat het gemiddelde nu eenmaal zou moeten overeenkomen met de verwachte waarde. Om het bovenstaande coinflip voorbeeld te nemen. Een gokker zou verkeerdelijk kunnen denken dat, doordat hij nu al 10x munt gegooid heeft, de kans om nu kop te gooien groter moet worden, omdat je gemiddeld gezien evenveel kop als munt zou moeten gooien, maar die kans blijft natuurlijk gewoon 50%. Geluk heeft dus geen geheugen en is nooit eerlijk.

In poker is overigens vaak het omgekeerde het geval, namelijk dat de kans juist groter is dat je slechte resultaten zult blijven behalen. Dit heeft dan namelijk niets meer met pech te maken maar met het simpele feit dat je misschien gewoonweg niet goed genoeg speelt om te winnen. Dat is volgens mij een van de grootste moeilijkheden voor beginnende spelers: het is enorm moeilijk om te weten/meten of je slechte resultaten te wijten zijn aan pech of simpelweg omdat je niet goed genoeg bent. Je moet eigenlijk lang genoeg spelen om hier iets zinnig over te kunnen zeggen, maar de ironie is dan dat de verliezende speler op die termijn ondertussen al behoorlijk wat geld verloren is. En veel beginners hebben enkel oog voor de verschillende bad beats (die gewoonweg iedereen krijgt) en daardoor niet zien dat waar ze eigenlijk het meeste geld mee verliezen gewoon ogenschijnlijk oninteressante handen zijn die ze echter verkeerd spelen, zonder het zelf te beseffen en dus ook zonder er iets te kunnen aan doen.
    • Robbie825
      Robbie825
      Totaal
      Ja, mooie reacties!

Het is idd zo dat je nooit kunt zeggen dat je in een downswing zit. Evenmin het omgekeerde. Je kunt het wel achteráf zeggen. "Ik heb toen en toen een downswing of upswing gehad." Maar hij moet dan wel niet te wijten zijn aan je spel. Het is een pech- of geluksgolf. Toch kun je zeggen dat je altijd een wapen hebt om een downswing te stoppen: niet spelen. Maar dat willen we niet.

Je zult er dus idd doorheen moeten. Het is ongrijpbaar. Het kan plots weg zijn. Wel is het zo dat volgens de statistieken het feitelijk in balans is. De som van alle bestaande cijfers is nl. altijd NUL. Het totaal van up- en downswing dus ook. Wat je erbuitenom doet... dáár gaat het om. Als je het totaal van up- en downswing bij elkaar optelt, hetgeen dus rondom nul moet zijn, dan kun je waarlijk zeggen dat het niet bestaat. Het doet echter weldegelijk iets met je geest, en als zodanig bestaat het wel. Een ongrijpbaar iets. Je moet er wel van op de hoogte zijn, en weten waar je mee van doen hebt, anders kun je lekker tilten.

Allen, succes aan de tafels, alleen niet als jullie tegen mij moeten. LOL!!!

Groetjes!
    • Plompoker
      Plompoker
      Bronze
      Intressant topic.

Ik ben zelf van mening dat de downswing niet bestaat. Vaak als mensen een aantal buy-ins verliezen lopen ze al te klagen dat ze in een downswing zitten. Vaak is het echter zo, doordat je een (groot) deel van je bankroll je blijft spelen om je verliezen goed te maken. Daardoor zul je nooit optimaal spelen. Als je een winnende speler bent over een toonaangevend sample, is dat natuurlijk geen probleem, want je hebt immers aangetoond dat je het spel beat en het zal dan slechts een kwestie van tijd zijn tot je weer winst gaat maken

Ik heb vaak het gevoel dat er veel mensen zijn die de downswing als excuus gebruiken om verlies te draaien. Slaat natuurlijk nergens op, want iedereen heeft dagen waarop alles lukt en dagen waarop niks wil lukken. Dat is ook een beetje de charme van het poker.

Als ik een advies zou moeten geven aan mensen die last hebben van downswings, is het om gewoon compleet afstand te doen van je geld. Hierdoor zul je minder result-orientated gaan spelen, en het zal je ook minder uit gaan maken als je een wat minder gelukkige periode hebt. Zie je poker geld als een soort "aandelen" ; hiermee bedoel ik dat je niet na een bad beat moet gaan lopen ragen als je een tientje kwijtraakt, maar dat je slechts een stukje van je totale investering weg is. Door met degenlijk BRM te spelen en hard te werken aan je spel zul je altijd een positief resultaat neer moeten kunnen zetten.
    • dutchy187
      dutchy187
      Bronze
      Wel een leuke topic ja, ik zie lange berichten dus hou mijne kort.

Ik denk dat een "downswing" wel bestaat maar op een andere manier, beginners gebruiken het als groot excuus omdat ze een sessie heel slecht gespeeld heeft en een paar coolers opgelopen hebben. Hun gebruiken die coolers juist als excuus voor de downswing, "Ah weer een bad beatt gvd kut downswing" als voorbeeld. Maar ik denk dat je het term downswing niet kan gebruiken op zo een manier en ook zeker niet na een enkele sessie, in mijn mening bestaat er wel een "variance downswing" als je al een maand zo speelt en het goed ging en de volgende maand opeens niks meer lukt omdat variantie in de weg staat, dan mag je wel spreken over een variance downswing maar alsnog ken je het anders verwoorden. Bijvoorbeeld "Ik run niet echt lekker vandaag" ik denk dat dat veel lekkerder klinkt en dat als je het woordje downswing gebruikt mensen laat tilten.

Ik zelf gebruik downswing niet meer als excuus, als ik denk dat ik er in één zit dan speel ik gewoon slecht en moet ik me spel verbeteren. Zo simpel is het eigenlijk en ja variantie kan niet mee zitten maar het gaat om lange termijn dus daar moet je eigenlijk ook niet over klagen, en een bad beat is ook weer een ander verhaal. Bad beats bestaan wel maar ik noem het meer variantie, gewoon alleen al omdat het wat beter klinkt. "Gvd weer een bad beat kut spel stop ermee" of "Variantie zit niet echt mee vandaag" denk dat het laatste veel beter klinkt maar dit is eigen mening gevoelig denk ik.

Tot slot een stukje uit het artikel "Professionele Instelling":

Er is 1 regel die je altijd moet onthouden als je winstgevend poker wilt spelen. En dan heb ik het over het “downswing excuus" en het ervan af komen. Elke beginner zou de volgende zin hardop voor zichzelf moeten opzeggen:

"Er is geen downswing in poker, er zijn alleen maar slecht gespeelde handen"

Nu zullen alle mensen die zichzelf pro vinden je hard uitlachen. Hebben de Slansky's en de Greensteins van deze wereld het echt verkeerd?

We zijn grootmeesters in het verzinnen van excuses. We kunnen alles verzinnen om ons gedrag te rechtvaardigen. Ik had pech, of het was een ander zijn fout. Je hoort deze excuses tegenwoordig elke dag, op het werk, thuis of bij het sporten.

Ik heb het artikel heel vaak gelezen en ik heb dit heel vaak tegen mezelf gezegd, dat is ook de reden dat ik er heel anders tegen ben gaan kijken denk ik.

Conclusie(mijn mening): Er bestaat echter alleen een variantie downswing en slecht gespeelde handen.
    • kardago
      kardago
      Bronze
      downswing bestaat echt wel in het online poker

Nu zullen alle mensen die zichzelf pro vinden je hard uitlachen. Hebben de Slansky's en de Greensteins van deze wereld het echt verkeerd?

nee de pro spelen niet zo vaak online poker er zijn pro die je uit lachen als je zegt dat je online poker
      je moet wel een verschil maken tussen online poker en live poker

de downswing in online poker is kunstmatig en word door de site veroozaakt en fish heeft minder last van een downswing fish gok graag en als zijn kaarten niet vallen is het gewon pech en geen downswing

en rock of een regular heeft wel last van een downswing
      wanneer moet een regular dan verliezen of een rock die alleen super handen speeld en op 10 tafels tegelijk die kan bijna niet verliezen
      alleen als de site hem tegen werkt of de kunstmatige downswing
      om zijn oren krijgt en dan nog staat de regular dik in de winst

let maar eens goed op de rocks en de regular welke handen ze verliezen
      ik ben zelf een rock en weet er alles van en ja ik sta ook dik in de winst maar het had meer moeten zijn veel meer hahahaha
    • BadassBart
      BadassBart
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door kardago

nee de pro spelen niet zo vaak online poker er zijn pro die je uit lachen als je zegt dat je online poker

de downswing in online poker is kunstmatig en word door de site veroozaakt en fish heeft minder last van een downswing fish gok graag en als zijn kaarten niet vallen is het gewon pech en geen downswing

wanneer moet je regular dan verliezen of een rock de alleen super handen speeld en op 10 tafels tegelijk die kan bijna niet verliezen

ik ben zelf een rock en weet er alles van en ja ik sta ook dik in de winst maar het had meer moeten zijn veel meer hahahaha
      csb
    • bobm78
      bobm78
      Bronze
      Een downswing bestaat idd niet, vanwege de redenen die hierboven al worden aangegeven.
      Je kunt pas zo'n conclusie trekken, nadat je stopt met spelen, en aangezien wij vaak de dag erna weer verder spelen, loopt je sessie dus ook gewoon door.
      De mensen die over hun gehele sample verliesgevend spelen, hebben of te weinig sample, of spelen niet goed genoeg.

Maar, het is natuurlijk wel zo, dat als je bv een goede MTT-speler hebt,
      die over een sample van 20K MTT's dik winst maakt, en nu al 1/2K MTT's zwaar verliest, hij in een mindere fase zit, en dat noemen we dan vaak een downswing (maar niet helemaal terecht, aangezien hij over zijn gehele sample nog altijd winst heeft, en zijn sessie nog niet voorbij is).
    • DonBartos
      DonBartos
      Bronze
      Downswing hoeft toch niet lifetime te zijn? dan is het toch geen swing? :P
    • dutchy187
      dutchy187
      Bronze

wanneer moet je regular dan verliezen of een rock de alleen super handen speeld en op 10 tafels tegelijk die kan bijna niet verliezen

De pro spelen niet zo vaak online poker? dus jij beweert dat er geen pro's online poker spelen..Ok :O

Verschil tussen online poker en live poker whatever you say bro

ik ben zelf een rock en weet er alles van en ja ik sta ook dik in de winst maar het had meer moeten zijn veel meer hahahaha: :facepalm:

Ik verzin het niet zelf lees dit artikel maar, heb je duidelijk nog niet gelezen.

En als je een rock bent volg je duidelijk geen PS artikelen...
    • caroline29632
      caroline29632
      Black

dit
    • caroline29632
      caroline29632
      Black
      Oorspronkelijk gepost door dutchy187
      blablablablablabla
      langste tekst van het topic. blablablablablabla

:P
    • Xpload1989
      Xpload1989
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door caroline29632
      blablablablablabla
      Haha, +1! :P Ik maak me hier ook altijd schuldig aan, langere posts maken dan ik eigenlijk wil... :rolleyes:

Overigens ben ik het niet helemaal eens met het verhaal zoals bobm het voorstelt, want ook al is het één lange sessie die je speelt, onderbroken doordat je wel eens moet eten, slapen, studeren, etc. kunnen er wel mindere periodes zijn, die je achteraf downswings zou kunnen noemen. Uiteraard is een voldoende sample wel noodzakelijk, maar deze hoeft niet oneindig te zijn.

En het verhaal van kardago kan ik niet volgen. Graag in normale Nederlandse/Belgische volzinnen typen, het liefst MET interpunctie, want zo volg ik het niet meer, hoe goed ik ook m'n best doe... :facepalm:
    • dutchy187
      dutchy187
      Bronze
      blablablablablabla

true werd langer als voorspelt ;)
    • bobm78
      bobm78
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Xpload1989
      blablablablablabla
      Haha, +1! :P Ik maak me hier ook altijd schuldig aan, langere posts maken dan ik eigenlijk wil... :rolleyes:

Overigens ben ik het niet helemaal eens met het verhaal zoals bobm het voorstelt, want ook al is het één lange sessie die je speelt, onderbroken doordat je wel eens moet eten, slapen, studeren, etc. kunnen er wel mindere periodes zijn, die je achteraf downswings zou kunnen noemen. Uiteraard is een voldoende sample wel noodzakelijk, maar deze hoeft niet oneindig te zijn.

En het verhaal van kardago kan ik niet volgen. Graag in normale Nederlandse/Belgische volzinnen typen, het liefst MET interpunctie, want zo volg ik het niet meer, hoe goed ik ook m'n best doe... :facepalm:
      Ik beweerde niet dat het oneindig MOET zijn, ik beweerde dat het oneindig is zolang je doorspeelt.
    • Sjors777
      Sjors777
      Bronze
      nee niet als entity, wel als benaming voor een curve die een trend weer geeft.
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Robbie825
      Wel is het zo dat volgens de statistieken het feitelijk in balans is. De som van alle bestaande cijfers is nl. altijd NUL. Het totaal van up- en downswing dus ook.
      Dit klopt dus totaal niet en is hierboven nochtans al eens aangehaald en geïllustreerd.

Een van de grote mis-interpretaties van de Wet van de Grote Getallen (LLN), is dat je eigenlijke resultaat in het oneindige convergeert naar de verwachte waarde. Statistisch gezien is het perfect mogelijk dat je eigen resultaat steeds verder weg gaat van de verwachte waarde, en je dus steeds meer onder of boven EV scoort.
      De LLN zegt immers dat je GEMIDDELDE zal convergeren naar de verwachte waarde. Maar vermenigvuldigd met het aantal samples op een lange termijn kan dit desondanks verder divergeren van de verwachte waarde.

Een simpel voorbeeld adhv coinflips. Stel dat kop +1 is en munt -1. Dan is de EV van een coinflip = 0. Dan is het perfect mogelijk dat je de volgende reeks krijgt :
      * 10 flips : 3/7, dus resultaat -4. Gemiddelde: -0.4
      * 100 flips : 39/61, dus resultaat -22. Gemiddelde: -0.22
      * 1000 flips : 421/579, dus resultaat -158. Gemiddelde: -0.158
      * 10000 flips: 4309/5691, dus resultaat -1382. Gemiddelde: -0.1382
      * 100000 flips: 47198/52802, dus resultaat -5604. Gemiddelde: -0.056
      Enz...
      Je ziet hier dus wel degelijk het gemiddelde naar 0 convergeren, zoals de LLN voorschrijft. Maar het eigenlijke resultaat loopt steeds verder weg van 0.

Het is dus perfect mogelijk dat een pokerspeler heel zijn leven onder EV loopt en dat een andere speler in heel zijn leven boven EV loopt (dat laatste is bvb niet denkbeeldig voor wie vanavond de Sunday Millions wint :D ). Ik heb op 2+2 ooit eens een post gezien van iemand die een simulatie gemaakt had van de effectieve resultaten na bvb 10.000 SNGs van 100 spelers met allen dezelfde verwachte ROI. Het verschil in eigenlijk resultaat tussen de beste en slechtst presterende van die 100 was best misselijkmakend. Als ik me niet vergis had de beste een netto winst die 10x hoger was dan die van de slechtste.

Zo besef je eens te meer hoe ongelooflijk veel geluk er bij poker gemoeid is, zelfs op lange termijn.
    • 1
    • 2