Deze site gebruikt cookies voor het verbeteren van je zoekervaring. Doorgaan met het gebruiken van deze website betekent dat je deze cookies accepteert. Kijk voor meer details en voor het veranderen van je instellingen bij ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Sluiten

Nash calculator

• hsJ2k7
      hsJ2k7
      Bronze
      Hallo,

Ik heb een vraagie over de nash calculator..
      Ik controleer regelmatig mijn handen van mn sngs via deze calculator.
      Maar is deze daar eigenlijk geschikt voor of kan ik beter sngwizard aanschaffen?

Atm zit ik nog op de 1.5s 18 mans dus heel erg precies komen de ranges nog niet maar wil dus wel ff weten of ik nash gewoon kan blijven gebruiken om mn handen te reviewen.

Alvast bedankt!
  • 4 antwoorden
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Je kan beter SNGWiz gebruiken eigenlijk, omdat dat echt het optimum berekent als je de ranges van je tegenstanders kent. Maar dat laatste is natuurlijk de grote moeilijkheid.

Een Nash calculator daarentegen gaat ervan uit dat iedereen perfect speelt, en dat is in de realiteit nooit het geval. In de werkelijkheid gaat Nash je dus zeker niet de optimale ranges geven. Het is echter ook belangrijk van het verschil te maken tussen zelf openshoven en callen.

Als je zelf Nash shovet, dan ben je alvast 1 ding zeker: als mensen met de verkeerde ranges callen, dan doe jij profijt. Er zijn 2 mogelijkheden om af te wijken. Ofwel callen ze te wijd, en gaat de EV van jouw push-range omhoog omdat ze ook met te slechte handen callen. Ofwel callen ze te tight, en dan gaat de EV van jouw push-range óók omhoog omdat ze teveel gaan folden.

Als je echter zelf Nash callt, dan moet je heel goed weten of de shover te tight of juist te wijd is. Als hij te wijd shovet, is er geen probleem, want dan stijgt de EV van jouw calls. Als hij echter te tight shovet, dan ga je juist EV verliezen door te callen met je Nash range. Dit lijkt tegenstrijdig te zijn met het hele principe van Nash, maar 1 simpel voorbeeld illustreert waarom dat niet zo is. Stel dat iemand alleen met AA shovet. Dat is slecht voor hem (en goed voor de rest) omdat hij gewoon veel te veel foldt, dus al wie zich aan Nash houdt, doet profijt. MAAR, als hij dan daadwerkelijk eens shovet, dan is het evident dat het -EV is om hier te callen met alles uitgezonderd de andere twee azen, laat staan van te callen met de Nash range.

Kortom:
      Zelf Nash shoven kan eigenlijk nooit verkeerd zijn, maar je verliest wel een stukje EV door niet aan te passen aan de calling ranges van je tegenstanders.
      Zelf Nash callen is gevaarlijk, vooral omdat de meeste spelers veel te tight shoven. Hier ga je dus toch beter een stuk tighter callen dan wat Nash voorschrijft.
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      Qua onderwerp zijn hiervoor ook de video's van Unam over de SnG-wizard en bubble play denk ik erg interessant. De eerste 2 zijn voor de silver status, de andere 3 kun je bekijken zodra je de gold-status hebt:
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      PS: ook heeft SNGWiz een aantal features die enorm handig zijn. Ik ben vooral fan van de graphing feature. Hiermee kun je in grafiek tonen wat je $EV is in termen van de ranges van de tegenstander.

Bvb iemand gaat all-in, en jij zit op de big blind met bvb KTo. De meest gekende feature van SNGWiz is dat jij zegt welke range deze tegenspeler gaat shoven en SNGWiz berekent de $EV van een fold en een call en zegt welke de beste is.
      Maar je kan ook in grafiek laten zien hoeveel jouw $EV is voor elke mogelijke range van de tegenstander. Zo kan je dus ook zien hoe breed hij moet shoven opdat jouw call +$EV zou zijn.

Een ander voorbeeld: je zit op de button met 84o. Met specifieke calling ranges van SB en BB kan SNGWiz zeggen dat je hier ATC kunt shoven. Maar die graphing feature kan je ook laten tonen dat je daar met 84o +$EV kunt shoven ongeacht de calling ranges van de tegenstanders en het dus altijd +$EV is, ongeacht de tegenspeler.
    • hsJ2k7
      hsJ2k7
      Bronze
      Heel erg bedankt!
      Goede uitleg en die videos van silver heb ik al gezien.
      Dan maar ff doorgrinden en sngwizard bij elkaar spelen :)