Deze site gebruikt cookies voor het verbeteren van je zoekervaring. Doorgaan met het gebruiken van deze website betekent dat je deze cookies accepteert. Kijk voor meer details en voor het veranderen van je instellingen bij ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Sluiten

visjes all over in MTT

• Timmaywin
      Timmaywin
      Bronze
      Ik ben benieuwd naar wat strategie tips voor het spelen van toernooien waar het aandeel vissen erg groot is, zoals bijvoorbeeld freerolls of rebuy toernooien. Kijk, een paar vissen is leuk, maar teveel vraagt toch om een andere aanpak als je het mij vraagt.

Wat mijn probleem is bij die toernooien is dat je bijna elke hand multiway zit, doordat je raises geen enkel respect krijgen. Je krijgt vaak niet de kans om je hand normaal te spelen, zoals het spelen van AKo bijvoorbeeld, je raised dan 3 big blinds, krijgt 4 callers, de 5e spelers shoved all-in, die call je en vervolgens callen er nog 3 spelers all-in. Dan is het natuurlijk niet zo raar dat je verliest van random hands. Dus hoe dit aan te pakken?

In de tijd dat ik zit te wachten op een leuk handje zijn er spelers die 50% of meer van hun handen spelen en inmiddels al een flinke stack hebben opgebouwd met hun lotto strategie, wat betekent dat er voor hun weinig reden tot folden is. (geen fold equity)

Bij normale toernooien kom ik gemiddeld itm uit met tot nu toe een positieve ROI over 3k toernooien, maar bij freerolls of rebuy toernooien lukt het me haast niet om itm te komen. Ik vind het wel een uitdaging om deze wat vaker te shippen, dus hoor ik graag van mensen hier die daar een goede tactiek voor hebben.
  • 3 antwoorden
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Dat je wel wint in reguliere tornooien maar niet in rebuys/freerolls is bijna zeker vooral aan variance te wijten. Als je in multi-way all-ins de beste hand hebt, dan is de kans dat je bust nog altijd groter dan de kans dat je wint. De cEV is echter wel zwaar positief omdat je bij winst wel direct een gigantische pot wint. Bvb AKo heeft tegen 4 random handen 32% kans om te winnen, dus 2 keer op 3 ga je eruit liggen en je rot voelen omwille van die 'idioten' die callden met J9o e.d.

Voor de rest is de essentie vooral om niet te bluffen (want dat werkt toch bijna nooit omdat de meeste fish enkel naar hun eigen hand kijken en totaal niet naar wat jij representeert) en ook om je sterke handen maximaal te pushen. Het heeft dus ook geen zin te gaan slowplayen want je krijgt je handen toch meestal goed afbetaald met villain's marginale handen als middle pair of een gutshot.

Overigens is het ook zo dat de fieldsize bij freerolls een grootte-orde groter is dan in reguliere tornooien, wat betekent dat de kans om echt diep te geraken (of zelfs tot final table) ook een grootte-orde kleiner wordt.
    • Timmaywin
      Timmaywin
      Bronze
      Thanks ViperPP, duidelijk uitgelegd. Het probleem ligt hem juist bij die 32%, dat is een edge, maar een kleine. Liever zie ik eerst een flop dan dat ik pre-flop broke ben om zo een grotere winkans te hebben. (ik bedenk me nu ik dit type, dat ik natuurlijk onmogelijk invloed kan hebben op het spel van villain als hij any2 all-in is) Misschien dat ik freerolls en rebuy toernooien ook niet over één kam moet scheren, er zitten wel een vergelijkbare hoeveelheid vissen aan je tafel, maar het spelersveld is bij freerolls inderdaad vele male groter dan bij reguliere en rebuytoernooien en het verschil in oneindige chips en vast aantal chips is ook een wezenlijk verschil.

Ik wil mijn vraag opsplitsen:

Zijn er mensen die een aangepaste strategie handhaven in rebuytoernooien? Bijvoorbeeld looser in vroege fase, makkelijker broke of juist tighter spel?

En hoe zit het dan met freerolls, of toernooien met een groot spelersveld in het algemeen, waar je met tight spelen met een kleine stack nog net ITM beland bij een paar honderd spelers, red je het waarschijnlijk niet in toernooien met een paar duizend spelers, dus wat is dan tactisch?
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      FWIW: ik ben mijn betere tornooiresultaten beginnen halen (zowel low stakes als freerolls) door gewoon veel aggressiever preflop spel. Criticasters gaan snel zeggen dat dat geen echt poker is omdat echt poker postflop gespeeld wordt. Vermoedelijk komen die kritieken van cashgame spelers die gewoon zijn van nagenoeg elke hand in elke sessie vrij deepstacked te spelen. Bij tornooien is dat zelden het geval: enkel in de eerste paar levels, of ook later als je zelf een gigantische stack hebt en in een hand komt tegen een andere bigstack, krijg je met belangrijk postflop spel te maken.

Dus een hand als AKo ga ik met plezier 3bet/shippen, of stacks zouden echt nog diep moeten zijn (bvb M>50). En die 32% is veel meer edge dan je denkt. Als je die hand wint heb je 5x zoveel chips, wat wil zeggen dat je gemiddeld gezien met zo een 50% chips bijwint. Dat is echt een enorm hoge cEV voor een preflop all-in hoor: het is vergelijkbaar met een 2-way all-in waar jij 75% hebt. Om tornooien te winnen ga je vaak clashes hebben waarbij je veel minder dan dat hebt (heel vaak coinflips of zelfs handen waar je gewoonweg achter ligt).

Ivm freerolls vs rebuys. Het lijkt inderdaad dat veel spelers bereid zijn all-in te gaan met ATC. Toch is er uiteraard een groot verschil. De freeroller die doet, doet dit omdat hij gewoon totaal geen kaas gegeten heeft van strategie en voor wie het dus een beetje een loterij is. Typisch gaan ze zelf ook nooit all-in gaan (behalve met monsters) maar zijn ze wel bereid een all-in te callen met ace-rag of eender welke suited connector. Deze spelers denken ook totaal niet in termen van EV, maar zien gewoon hun kaarten en vinden die goed genoeg om een gokje te wagen.

De rebuyer daarentegen doet dit omdat hij zo snel mogelijk een enorme stack wil bijeen gokken, en het aantal rebuys dat hij daarvoor nodig heeft is van minder belang. Je ziet dus inderdaad spelers de helft van hun handen preflop pushen. Dit zijn daarom helemaal geen donks. Persoonlijk geloof ik niet echt in die strategie. Ik kan me moeilijk inbeelden dat een -cEV move zoals bvb 50 BB pushen met Q7s toch +$EV kan zijn omwille van de enorme stack die je snel opbouwt. Nu ja, ik vind mezelf ook absoluut geen goede postflop speler, dus mogelijk onderschat ik de equity van een bigstack. Mijn ervaring is vooral dat een grote stack in het begin totaal geen garantie is om deep te gaan in het tornooi. Ik had eerder de indruk dat elk tornooi dat ik won, ergens onderweg toch wel een kwestie van overleven was, maar dan krijg je ineens 2 double-ups en zit je alweer boven average.

Mijn strategie in beide is dan ook dezelfde: de maniacs aan tafel zo snel mogelijk identificeren (een HUD helpt enorm) en tegen hen je goede handen (99+,AT+,KQ) all the way pushen. Het blijft immers gewoon een kwestie van spots te hebben die zoveel mogelijk +EV zijn. Bij grotere tornooien zoals enorme freerolls is het gewoonweg zo dat je nog meer geluk nodig zult hebben dan anders. Maar dat is in een 6th Anniversary Sunday Millions niet anders...