Implied Odds

• Lexum777
      Lexum777
      Bronze
      Hallo,

In het artikel "De Wiskunde van het Pokeren - Implied Pot Odds" : artikel staat een voorbeeld. Het laatste stuk over de berekening van de implied odds 4.1:1 begrijp ik niet.

Wie kan me helpen?
  • 8 antwoorden
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Op het ogenblik dat UTG2 zijn $8 uitbet op de turn, is de pot $22.85. Jij moet zijn bet callen om de river te zien en de mogelijke flush te hitten. De directe odds zijn dus 22.85:8 = 2.85:1. Dat is normaal bijlange na niet genoeg om te callen met een flushdraw, omdat je je flush slechts 1 keer op 5 hit en je odds dus 4:1 zijn (van de 5 keer ga je 4 keer geen flush hebben en 1 keer wel).

Echter, als de river een derde schoppen brengt, bestaat de kans dat je niet enkel die $22.85 wint, maar ook nog een bedrag op de river. Implied Odds houden dus rekening met nog toekomstig te winnen geld. Als je dus denkt dat je zijn laatste $10 ook nog kunt winnen op de river, als jij je flush hit, dan moet je daar rekening mee houden met je call op de turn. De implied odds zijn dan immers $22.85+10:8 = 32.85:8 = 4.10:1.

In tegenstelling tot de directe odds, die exact te berekenen zijn, zijn implied odds dus altijd een schatting want je kan nooit op voorhand exact weten hoeveel extra je nog in het vervolg van de hand zal winnen mocht je je hand maken.
    • Lexum777
      Lexum777
      Bronze
      Thx Viper!

Dus die $10 die je zelf nog extra in de pot moet doen om zijn laatste $10 te winnen als je de flush hit, tel je niet mee in de berekening (?)
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Inderdaad niet, want als je de hand wint op de river, win je die $10 van jezelf dus gewoon terug. Op de turn betaal je dus $8 (je call) om netto 22.85+10 te hopen te winnen (nl als de derde schoppen komt)

Wel belangrijk, en dat staat ook in het artikel, is dat je er rekening mee moet houden dat er een kleine kans is dat je kan verliezen zelfs als de flush komt, nl als er 4s of 7s komt en je tegenstander maakt daardoor een full-house of quads. Dan ga je niet alleen die $8 op de turn verliezen, maar ook nog eens de $10 op de river. Dit noemt men dan Reverse Implied Odds.
    • Lexum777
      Lexum777
      Bronze
      Glas helder.

Reversed Implied Odds vind ik nog een moeilijk begrip. Ik heb nog geen, voor mij, leesbaar artikel kunnen vinden.

Ik zie het als de kans dat hij een betere hand heeft dan ik, wanneer ik hit.

Nog zo eentje is Fold Equity, maar mss iets voor een ander draadje.
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Oorspronkelijk gepost door Lexum777
      Ik zie het als de kans dat hij een betere hand heeft dan ik, wanneer ik hit.
      Klopt. Het is dus eigenlijk het omgekeerde van Implied Odds, namelijk het risico van nog meer te verliezen (ipv te winnen) als je hit.

Nog zo eentje is Fold Equity, maar mss iets voor een ander draadje.
      FE is nochtans vrij simpel. Eigenlijk is het onderdeeltje van je EV dat je hebt doordat de tegenstander kan folden.
      Bvb, stel dat er $10 in de pot zit, en jij gaat all-in voor $30. Veronderstel nu dat je denkt 60% kans te hebben dat hij zal folden, en als hij callt dat hij dan wel een betere hand zal hebben en jij nog slechts 30% kans hebt dat je de hand wint.
      Dan is de EV = 0.60*10 + 0.40*(0.30*40 - 0.70*30). Die 0.60*10 is dus je Fold Equity. Je zou de 0.40*(...) dus eigenlijk ook de Call Equity kunnen noemen, al is dat een term die ik hier nu uitvind :) .
    • Lexum777
      Lexum777
      Bronze
      Mooie kreet, Call Equity :)

0.60*10 snap ik. Met All-In geeft hij 60% van de keren dat ik dit doe op.
      Maar wat tussen de ( .. ) staat : Ik heb 70% kans om mijn $30 te verliezen, snap ik. Maar hij moet toch callen voor $30? en is de pot dan niet $70 ipv $40?
      aka 0.40*(0.30*70 - 0.70*30) ???

Grrr. soms denk je "ik snap 't" en dan ga je d'r (te lang) over nadenken en dat gaat het weer zweven ?(
    • ViperPP
      ViperPP
      Silver
      Oorspronkelijk gepost door Lexum777
      Maar wat tussen de ( .. ) staat : Ik heb 70% kans om mijn $30 te verliezen, snap ik. Maar hij moet toch callen voor $30? en is de pot dan niet $70 ipv $40?
      aka 0.40*(0.30*70 - 0.70*30) ???
      Neen, je maakt dezelfde misrekening als hierboven met implied odds: je moet de chips berekenen die je netto kan winnen of verliezen. Als hij callt en hij wint, dan verlies je die $30 die je in de pot schoof. Als hij callt en jij wint, dan krijg je natuurlijk die $30 gewoon weer terug en die tel je dus ook niet mee. Wat je wint is wat al in de pot zat ($10) en wat hij nog extra in de pot stopte door te callen ($30), dus $40 in totaal.

EDIT: Er is overigens wel een alternatieve berekeningswijze die meer aansluit met wat jij in gedachten hebt, maar die uiteindelijk tot hetzelfde resultaat leidt. Je zou kunnen zeggen dat je $30 in de pot schuift, en dat betekent dus sowieso dat je $30 kwijt bent (-$30) en de pot nu $40 bedraagt. Vervolgens bestaat de kans dat hij foldt en dat je dan de gehele $40 wint (0.60*40). Als hij callt, wordt de pot $70, en je hebt 30% kans van die te winnen (0.30*70) en 70% kans dat je niets wint (0.70*0). Je EV is dus = -30 + 0.60*40 + 0.40*(0.30*70 - 0.70*0). Ik laat de berekening aan jou over, maar dit zou dus hetzelfde resultaat moeten opleveren.
    • Lexum777
      Lexum777
      Bronze
      Die laatste past helemaal in m'n koppie. Die is rond. De uitkomst is idd precies hetzelfde.
      Dank je voor je geduld ;)

Ik zit wat met de gedachte : "wat van de pot is is van de pot en is niet van mij".