Deze site gebruikt cookies voor het verbeteren van je zoekervaring. Doorgaan met het gebruiken van deze website betekent dat je deze cookies accepteert. Kijk voor meer details en voor het veranderen van je instellingen bij ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Sluiten

BRM #6: Cashout Strategie

• ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      DEEL 6: Cashout Strategie

Uitcashen

Buitenstaanders hebben er vaak hun twijfels over, maar bij online poker kun je wel degelijk je winsten ook afhalen ('uitcashen'). Hierbij haal je dus een gegeven moment een som geld weg van je poker account en laat die overschrijven naar een bankrekening of bvb een neteller account.

De moeilijkheid is te bepalen hoe vaak en hoeveel je gaat uitcashen. Je wil dit niet te vaak doen om de simpele reden dat er bij elke transactie mogelijks een kleine transactie-kost gepaard gaat. Bovendien wil je ook niet teveel gaan uitcashen in verhouding tot wat je gewonnen hebt. Je wil immers ook je bankroll doen groeien zodat je hopelijk snel op hogere niveaus kunt gaan spelen.

Welke strategie je toepast hangt een beetje van jezelf af. Ben je echt ambitieus, dan ga je in het begin wellicht weinig of niets willen uitcashen om zo snel mogelijk naar de volgende niveaus te kunnen gaan. Heb je helemaal geen ambities en ben je tevreden met 5NL spelletjes, dan ga je misschien al je winsten afhalen en telkens terugvallen op je initiële bankroll.

Cashout strategie

Het ideaal ligt wellicht ergens middenin. Je zou bvb maandelijks kunnen kijken hoeveel winst je gemaakt hebt, en de helft van je winst gaan uitcashen. Heb je een verliesmaand, dan doe je uiteraard niets. Op die manier zou je bankroll toch geleidelijk moeten stijgen, terwijl je maandelijks een sommetje opzij zet.

Een andere manier is om per toernooi of gespeelde hand een vast bedrag uit te cashen. Uiteraard is dat bedrag enorm klein, bvb 5% van je toernooi BI of 2% van de big blind. Het voordeel hiervan is dat als je eigenlijk nauwelijks winnend bent op een bepaald niveau, je misschien toch beter terug een niveau zakt. Met deze methode gebeurt dat vanzelf. Als je toernooi-ROI lager is dan 5%, of als je met cash games minder dan 2BB/100h (big blinds per 100 handen) wint, dan zal je bankroll toch zakken en je gedwongen worden van te dalen. Uiteraard doe je dit niet dagelijks maar bvb eens per maand. Hiervoor zul je echter wellicht wel een tool als Hold'Em Manager of PokerTracker nodig hebben die je exact kan vertellen hoeveel toernooien met welke BIs of hoeveel handen met welke big blind je gespeeld hebt.

Nog meer boekhouding

Hoedanook gaan die cashouts in het begin zodanig klein zijn, dat je ze niet onmiddellijk kunt uitvoeren. Als je op een maand €40 gewonnen hebt en je wil daarvan €20 weghalen, dan ga je het geld toch nog even op je account laten staan en opsparen voor een grotere cashout later. Het gevolg is dat je pokerrekening nu uit nóg meer verschillende onderdelen bestaat: bankroll geld (mogelijk zelfs verschillende bankrolls voor verschillende speltypes), deposit geld, en nu dus ook cashout geld.

Op het moment dat je op je pokerrekening een aanzienlijke som geld staan hebt, zul je dus een deel van dat geld willen weghalen. Vooreerst ga je ongetwijfeld je deposits er terug willen vanaf halen. Daarbij tel je ook je gepland cashout geld bij. Als zelfs dat bedrag nog klein is ten opzichte van wat er op je pokerrekening staat, zou je zelfs nog wat extra kunnen afhalen in de vorm van offline bankroll. Maw, een deel van je bankroll komt niet langer op je pokerrekening maar op je bankrekening te staan.

Deel 7 vind je hier : BRM #7: Toernooi BRM

Disclaimer: bovenstaande tekst claimt niet van volledig noch correct te zijn. Bedoeling is vooral enkele interessante discussies los te weken.
  • 11 antwoorden
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Niet vermeld in de artikels, maar zelf maak ik graag het onderscheid tussen een 'withdrawal' en een 'cashout'.

Een withdrawal is eenvoudigweg geld afhalen van je poker-account zodat het op je bankrekening of Skrill o.i.d. verschijnt. Sommige pokersites noemen dat zelf overigens wel vaak cashout.

Een cashout daarentegen is geld dat je verdiend hebt met poker (door te winnen, of door bonussen te clearen) maar dat je niet langer als onderdeel van je bankroll beschouwt. Het wordt dus echte netto winst die je in principe ook nooit meer kwijt kunt spelen.

De 2 staan eigenlijk totaal los van elkaar. Een withdrawal kan bvb zuiver uit vroegere deposits bestaan, of bankroll geld dat je offline wil halen. Omgekeerd kan je perfect een cashout doen zonder dat je geld afhaalt van je pokeraccount. Zoals in het artikel vermeld is het natuurlijk wel essentieel dat je alles goed bijhoudt (later meer daarover).
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Wat betreft Cashout Strategy gebruik ik het principe van een vaste cashout per gespeeld toernooi. Welk percentage van de buy-in ik uitcash hangt van 2 factoren af, die allebei ook gerelateerd zijn aan de te halen ROI.

Vooreerst wordt het percentage groter naarmate het spelersveld groter wordt. Hoe groter het spelersveld, des te groter wordt de te halen ROI. Bvb goeie MTT spelers halen gemakkelijk ROIs van 100% of meer. Bij STT SNGs mag je al blij zijn als je 15% haalt, en bij HU SNGs zal het nog kleiner zijn. Bij MTTs kun je dus perfect 20% van de buy-in uitcashen en zal je bankroll nog mooi blijven groeien. Bij een SNG moet je een pak minder uitcashen of je bankroll zal krimpen zelfs met een degelijke ROI. Daartegenover staat overigens weer dat je veel meer/sneller SNGs speelt waardoor je uiteindelijk toch weer evenveel uitcasht.

Een tweede factor is de structuur. Hoe sneller een toernooi, des te kleiner wordt je edge en dus ook des te kleiner de te verwachten ROI. Dat betekent dus ook dat het percentage dat je wil uitcashen kleiner moet zijn. Het heeft bvb geen zin om 4% uit te cashen bij superturbo HU SNGs als zelfs de beste spelers met moeite aan 5% geraken.

In deel 8 komt een spreadsheet waar o.a. een tabel te vinden is die zelf berekent hoeveel je kan uitcashen in functie van die 2 factoren. Natuurlijk is de realiteit nog complexer. Sommige sites of sommige toernooien trekken veel betere spelers aan en zullen dus een lagere verwachte ROI hebben en daarvan zou je dus weer minder moeten gaan uitcashen. Ook een factor die nu niet in rekening gebracht wordt is de buy-in: hoe hoger de buy-in des te hoger het niveau van de spelers en dus des te lager de te verwachten ROI.

Je vraag je misschien af hoe ik dat in godsnaam allemaal kan berekenen. Wel, eigenlijk is het helemaal geen werk. Ik gebruik PokerTracker en heb daarvoor custom stats geschreven die de berekening voor me doet. Van zodra ik doorheb hoe je hier files kunt attachen, ga ik de nodige files voor PT3 en PT4 hier sharen...
    • yoshiwa
      yoshiwa
      Bronze
      Bij deze uitleg moet ik toch nog een kleine opmerking maken . Bij elke cashout heb je nl. nog een andere kost , nl. de future EV die je ervoor opgeeft. Deze kost verdwijnt uiteraard eens je om een bepaalde reden op een stake aangekomen bent waarna je niet meer hoger 'kan' gaan , bv een mtt speler die 200 BI heeft voor de Sunday million 'kan' niet echt veel meer upmoven omdat die games gewoon niet worden aangeboden.
      Zo kan een NLcashplayer bv ook beslissen dat ie niet meer 'kan' upmoven na nl400 , omdat zijn hourly daar hoger ligt dan op hogere stakes ivm aanbod / fishyness.
      Heel eenvoudig gesteld , ervanuitgaande dat je bb/100 gelijk zouden blijven over de stakes heen , gaat iemand die elke keer alles uitcasht al snel veel minder verdienen dan iemand die niks casht.
      Stel dat je na 6 maand van bv nl10 naar nl50 bent , wat niet onmogelijk snel is ofzo , verdient mrcashout al 5 maal minder per maand dan mrsavings , maw , het geld dat ie in die zes maand uitgegeven heeft hem een enorme ev aan earnings gekost :)
    • Xpload1989
      Xpload1989
      Bronze
      Goed bezig met alle korte 'artikelen' of 'columns' op het forum Viper! :) Zouden zeker interessante discussies uit voort kunnen komen.

Overigens is de aanvulling van yoshiwa ook zeer terecht. Dat is een aspect wat wellicht te vaak over het hoofd wordt gezien. Uitcashen kan zeer zeker je pokercarrière ongewenst vertragen of tegenhouden...
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Terechte opmerking. Die kritiek kwam destijds ook op het originele artikel ook van iemand die vond dat je in het begin gewoon je eigen 'groei' tegenhoudt door al die micro-cashouts. Maar diezelfde persoon vond ook dat je perfect 10NL kon beginnen spelen met €100 en dat een paar keer broke gaan met €100 nu ook niet het einde van de wereld was.

Dus zelf ben ik een gegeven moment effectief begonnen met de wekelijkse virtuele cashouts en toegegeven, als je bankroll €100 is en je dus tornooitjes van €1 of €2 speelt, dan zit je met wekelijks hooguit een paar euro aan cashout en houdt dat je BR-groei lichtjes tegen. Toch beklaag ik het me geen seconde:
      * na verloop van tijd beginnen al die kleinere cashouts behoorlijk aan te tikken, en kan het een aardige som geld zijn die je in principe nooit meer kwijt kunt spelen.
      * op het moment dat je een serieuze downswing ondervindt (of het nu van bad luck of van tilt/BRM issues is, doet er niet toe) is het wel zo leuk van te zien dat dat op je lifetime winnings eigenlijk maar een kleine invloed heeft. Dezelfde downswing hebben zonder ook maar 1 keer uitgecasht te hebben zou een pak pijnlijker zijn.

Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze van iedereen natuurlijk. Hetzelfde geldt voor BRM op zich. De ene persoon is liever conservatief, terwijl een andere liever eerder een agressief BRM aanhoudt. Wel ben ik ervan overtuigd dat de laatste categorie ook het soort spelers is dat het meest risico loopt om vroeg of laat helemaal broke te gaan. Zelf ben ik veeleer een BRM nit en die cashout-strategie bevestigt dat ook een beetje. Zo speel ik ook vaak onder mijn BRM gewoon omdat ik me er comfortabeler bij voel, zelfs al is mijn BRM al vrij conservatief...

PS: die cashout strategie heeft ook als voordeel dat je veel trager (of zelfs niet) op een limiet gaat terechtkomen die je eigenlijk helemaal niet beat. En vooral in mijn geval, waar ik echt een enorme waaier aan verschillende games speel (welliswaar allemaal tournament) is het des te moeilijker te weten wat ik wel en niet beat, en is die cashout strategy dus een extra beschermingsfactor.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik zie een cashoutstrategie vooral als een regulering van wat je met poker wilt bereiken.

Wil je pro worden en ervan gaan leven, dan kun je beter pas gaan uitcashen wanneer je merkt dat je op je top van spelen zit (op dat moment) qua limiet en dan beginnen met je inkomen te innen van de extra's die binnenkomen. Je kunt denk ik ook beter pas pro worden wanneer je regelmatige winsten weet te boeken, zodat je poging ook kans van slagen heeft.

Wil je gewoon voor je plezier spelen en af en toe een extra opnemen, dan zou ik gewoon een deel van de BR als 'opneembaar' reserveren en dat deel telkens aanvullen met een deel(tje) van je winsten. Zo groeit je BR én ook je opneembaar deel.

Poker je werkelijk alléén voor je plezier, dan kun je denk ik gewoon genoeg laten staan voor de games die je wilt spelen, maar de rest gewoon uitcashen. In dat geval zou je altijd nog kunnen storten wanneer je tekort komt op je BR.

Zelf houd ik tegenwoordig mijn MGT-principe aan en cash ik gewoon alles uit wat niet in mijn MGT-roll zit. Dit gebruik ik gewoon voor andere dingen. Mijn BR per room is dan ook meestal niet meer dan $10 of zo.
    • Gangstahhh
      Gangstahhh
      Bronze
      Ik had altijd de strategie en eigenlijk nog steeds praktisch niets uit te cashen, gewoon wat live winsten gebruik ik voor wat extra's in het leven, vroeger toen ik paar k shipte kocht ik wel eens iets van like 300€ gewoon als beloning (kleren / iPhone of iets anders randoms) maar ik heb vele mensen gezien die dan bij een upswing veel uitcashen en bij een downswing verbaasd zijn dat hun roll is gecrushed

Dus
      Cash alleen broodnodige uit voor financiële situatie of motivatie redenen
      Ga niet denken dat je nou aan de top zit dus wel kan uitcashen en stoppen met groeien , beperk je je groei ernstig mee, als ik me game van een half jaar geleden zie, zal ik zeker wat traantjes laten.
      Zie het geld gewoon als punten voor een ranglijst waarin je probeert te klimmen, en niet als geld wat je hebt verdiend want stel je voor je dubbelt je BR per halfjaar, maar je cashed de helft uit, kom je nergens terwijl je behoorlijke winsten hebt gehaald.

Just my 2 cents, ik hoop dat iemand hier wat mee wil/ kan
    • Krulle37
      Krulle37
      Bronze
      Toen ik nog met een eigen roll speelde cashte ik eigenlijk nooit iets uit. Buiten de keren dat ik enkele maanden stopte met poker en bijgevolg gewoon men roll withdrawde, en de keer ik 2k shipte met mtts en ik een reis moest betalen. :tongue:

Nu ik gestaket speel is het obv helemaal anders. Aangezien ik nog maar net uit make-up ben heb ik nog geen winsten uitgecasht, maar wel alles qua rakeback cash ik elke week uit en gaat op mijn moneybookers. Eenmaal ik decent profits haal zal ik obv naargelang wat mijn staker zegt uitcashen.

Dus je cashoutstrategy is een beetje afhankelijk van verschillende factoren imo.
      Speel je met eigen roll of gestaket?
      Ook, speel je cashgames of toernooien?
      Speel je al op je top niveau en hoogst mogelijke stakes of moet je nog groeien en upmoven?
    • WesleyTheMan
      WesleyTheMan
      Bronze
      Wat er gezegd wordt zet me wel aan het denken zeg. Vooral wat er gezegd is over de ev die je eigenlijk inlevert. Ik heb regelmatig uitgecasht in ftp tijd maar zie nu ook wat voor roll ik had kunnen hebben of iig wat voor ervaring ik op had kunnen doen op hogere stakes.

Ik zal voorlopig denk ik enkel nog een pokersetup aanschaffen (is nodig en vergroot ook ev).
    • KingKlaas
      KingKlaas
      Bronze
      Wees blij dat je in ftp-tijd hebt uitgecasht!
    • WesleyTheMan
      WesleyTheMan
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door KingKlaas
      Wees blij dat je in ftp-tijd hebt uitgecasht!
      Ja als je het zo bekijkt ben ik wel blij natuurlijk en had ik het liefst 2,5k extra gecashst. Maar ik bedoel eigenlijk cashen naar mijn bankrekening. Ik had beter een roll op moneybookers en/of neteller kunnen hebben ;)