Wegwijs in SnG-land?

• michel2311
      michel2311
      Bronze
      Heb even een klein vraagje. Ik ben gewend om vooral cashgames te spelen en dan voornamelijk SH. Maar wil eens gaan proberen of SnG's en eventueel als ik veel tijd heb MTT's wat voor mij zijn. Kan iemand mij misschien een richting geven waar en met wat ik het beste kan beginnen (video's, documenten)? Hoeveel SnG's een beginner tegelijk kan spelen (wat is wijs)? Is het verstandig om 9, 18 of nog meer mans te gaan spelen?

BR is het probleem niet wil wel van onder af aan beginnen.

Ik heb de beginners handleiding van Kokkie al gevonden dus die ga ik eerst maar eens lezen. Ik speel overigens op Stars en/of Betfair.
  • 14 antwoorden
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      Hey Michel,

Ik zal al proberen je op weg te helpen met enkele links en tips voor goed materiaal. Beide rooms waar je speelt zijn in ieder geval wel geschikt voor het spelen van SnG's. Bij Stars heb je meer traffic, naarmate je naar hogere limieten gaat. Bij Betfair zijn de tegenstanders gemiddeld wat slechter.

artikelen
      Wat betreft artikelen zou ik gewoon aanraden om vanaf de bronze status alles rustig door te nemen en je weg door de artikelen te banen. Enkele artikelen die je zeer zeker moet bekijken:

Push or Fold videoserie
      Een serie die voor het begin zeer zeker goed is om vanaf de basis meer te leren over het principe van SnG's is de serie Push or Fold. Deze serie bestaat uit 5 delen die vind je hier: Push or Fold

welke variant & hoeveel tafels
      Dit is echt lastig te bepalen omdat het ook heel persoonlijk is. Ik zou inderdaad niet direct met teveel tafels beginnen, maar dit is ook afhankelijk van wat je gewend bent van het cashgamen. Hou er rekening mee dat het in SnG's soms in het begin wat "saai" kan zijn, omdat je veel moet folden. Kom je echter in de eindfase op meerdere tafels, dan gaat de actie steeds sneller, omdat het steeds meer shorthanded wordt.

Hopelijk kun je hier alvast wat mee opweg :s_cool:
    • Krulle37
      Krulle37
      Bronze
      -> Lees de artikelen die je in de artikelsectie vindt zoals Lanfear je al aanraadde. Ik zou andere artikelen voorlopig achterwege laten aangezien de bronze-artikelen die PS je aanbiedt een goede basis zijn, en te veel informatie in het begin nooit goed is. Zeker omdat lang niet alle info die leden hier neerpennen klopt of nuttig is voor een beginnende sng-speler als jij.

-> Begin met een 2tal sngs tegelijkertijd te spelen en probeer de strategy en tips die je uit de artikels haalt toe te passen. Het heeft geen zin om onmiddellijk meerdere games te spelen als je de basisstrategy nog niet eens kunt toepassen. Eenmaal je vertrouwen opbouwt en denkt meerdere tafels aan te kunnen, kun je geleidelijk aan opbouwen.

-> Hou je aan BRM. Variantie in sngs kan groot zijn.

-> Aangezien je gewent bent van 6max cash te spelen kun je misschien het best de 6max sngs beginnen. Later zie je wel of deze variant je ligt, en kun je nog altijd overschakelen op mtsngs en mtts. Het is vooral belangrijk dat je eerst de basiselementen van de sng-games beheerst. Push/fold-fases, ICM, ect.
    • michel2311
      michel2311
      Bronze
      Thanks voor de replys!!! Ga er zeker mee aan de slag.

Heb mijn bankroll aangevuld tot $125 en ben begonnen met 2 tafels 9mans $1,50 SnG's. Erg leuk maar heb nog heel veel te leren. Vroege en middenfase gaat nog wel maar dan komt de push/fold-fase en deze is een stuk lastiger!!! Ga dus in het begin ook zeker niet meer dan 2 tafels tegelijk spelen. Heb van te voren ook een video van Steambull bekeken (Move up part 1) maar deze moet ik nog een paar keer bekijken. Ga nu beginnen met Lanfaers tip "push and fold". :coolface:

Btw resultaten waren bemoedigend: 1x 5e en 1x 1e dus mijn roll is vanavond wat gestegen. :s_biggrin:

Is er ook iemand die ervaring heeft met HEM2? Bij tabblad tournament results zie ik alles dubbel is dit normaal? Ik zal het ook zelf gaan uitzoeken maar het is makkelijk als iemand het al weet. :f_love:
    • Amnesia85
      Amnesia85
      Bronze
      speel je turbo of gewoon?
    • michel2311
      michel2311
      Bronze
      Op dit moment speel ik normaal. Turbo of Hyper gaat me nog te snel. Ik zie er ook knockout tussen staan maar kan iemand mij uitleggen wat dit is?

Edit: Laat maar heb het al gevonden heeft te maken met spelers uitschakelen.
    • Amnesia85
      Amnesia85
      Bronze
      ja idd...

stel:
      de buy in is $1 + $0,25 + $0,25

Betekend dus dat er op jou "hoofd" een bounty staat van $0,25.
      Ook bij de rest van de spelers staan er bounty's.

Zodra jij iemand uitschakelt krijg je de bounty van die persoon.
      Als iemand jou uitschakelt krijgt hij die bounty die op jou staat.

Als je als eerste finished krijg je bovenop alle gewonnen prijzengeld + bounty's ook nog eens je eigen bounty.

Ik speel nu ook $1.5 sng op stars.
      9 mans maar wel turbo.
      Als je eens vragen hebt over bepaalde handen of je wil graag eens iemand anders zien spelen ofzo kan je me altijd adden op skype.

Ben geen pro ofzo maar de $1.5 beat ik wel denk ik :P
    • michel2311
      michel2311
      Bronze
      Dank je voor het aanbod. Ik hou het nog even open misschien dat ik er gebruik van maak. :)
    • Bollebeertje
      Bollebeertje
      Bronze
      HEM2 heeft bij mij altijd problemen gegeven met het importeren van SnG's en MTT's verkeerde finishes worden dan aangegeven en zo zou ik 10-mans tafels hebben gespeeld. Mocht het bij jou ook dit geval zijn, dan weet je dat het aan HEM2 ligt ;)
      Heel veel succes in elk geval op de SnG's, de 18-mans zijn ook zeker een aanrader!
    • michel2311
      michel2311
      Bronze
      Ga deze topic maar even "vervuilen" met wat vragen die ik heb door bestuderen van documenten en/of videos.

Ik heb nu dus een video gekeken van Steambull en een aantal documenten bestudeerd. Vroege fase en midden fase is me in principe duidelijk, gewoon zeer tight spelen, monsters valuebetten en alles wat marginaal is wegleggen. Maar dan komt de eindfase......hier gebeurt het dus je wint of verliest. Ik denk dat ik de 4 p/f tabellen wel begrijp maar nu moet ik ze nog in praktijd gaan brengen. Heb er wel een vraagje over. De eindfase begint in principe als jij of je tegenstander minder dan 14bb hebt/heeft. Wat moet je doen als er nog meerdere personen aan tafel zitten waarvan er 1 in de eindfase zit. Gaat de eindfase pas in als hij raist? Moet ik dan allin callen volgens de rebound-chart? En wat te doen als er nog iemand called? Terug vallen naar de middenfase?

Charts toepassen is 1 maar ik wil ze eigenlijk ook een beetje begrijpen. Weten waarom je dingen doet en wanneer ik ze moet doen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat bovenstaande (wat ik dus verwacht) tegenstander afhankelijk is en op welke positie deze zit. Zo zegt Steambull ook een paar keer dat hij allin pusht maar dat de andere bigstack dit niet kan callen ivm equity/odds. Dit begrijp ik dus ook nog niet, misschien dat iemand mij kan zeggen waar ik dit kan vinden. :D

Als ik te ver ga voor een beginner svp ook melden!! Ik blijf wel volgens de charts spelen maar wil iets meer uitdieping.
    • Kweetet
      Kweetet
      Gold
      hey Michel,

misschien een tip voor je om vanavond (20h00) de coaching van Nick bij te wonen?
      Hij speelt live en je kan meteen vragen aan hem stellen.
    • michel2311
      michel2311
      Bronze
      Heb een kinderfeestje van mijn dochter dus kan niet aanschuiven ga de vrijdag wel bookmarken voor de komende weken.
    • michel2311
      michel2311
      Bronze
      Misschien dat ik ergens overheen lees (en een stomme vraag) maar de fases waarin je zit (vroeg, midden, eind) hangen toch af van je eigen stack en niet de laagste stack aan tafel?
    • iceteapeche
      iceteapeche
      Bronze
      Die fases hangen in principe af van je eigen stack. Als je dus zo ongeveer onder de 13 bb's komt kom je in de eindfase.
      Als je zelf meer dan 13 bb's hebt, maar de spelers achter jou allemaal minder dan 13 bb's, dan moet je ook push/fold spelen. Dus eigenlijk is het zo dat je naar je eigen stack EN naar de stacks van de spelers achter je moet kijken.
    • kokkie1975
      kokkie1975
      Bronze
      Een goede vid voor stt:
      Sit and Go voor beginners