Deze site gebruikt cookies voor het verbeteren van je zoekervaring. Doorgaan met het gebruiken van deze website betekent dat je deze cookies accepteert. Kijk voor meer details en voor het veranderen van je instellingen bij ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Sluiten

Wat zou jij doen? [HU-SNG's]

• Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Sinds gisteren ben ik weer een beetje serieus begonnen met het spelen van poker. Ik richt me nu op HU-SNG's en speel de $3,50 op PokerStars. Vannacht joinde een villain mijn game die, na een check op SharkScope, een ROI van -29% bleek te hebben.

Na één normaal gespeelde game tegen hem gewonnen te hebben begon hij opeens iedere hand te pushen. Game na game verloor ik totdat ik mijn gehele winst van $25 als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Bij de meeste handen waarbij ik zijn push callde had ik ≥65% equity. Uiteraard besloot pipo de clown de arena te verlaten op het moment dat hij drie games op rij verloor.

Hieronder een grafiek van de games van de afgelopen twee dagen. Het deel tussen de rode lijnen zijn de games vs. deze villain:

Nu vraag ik mij af wat jullie zouden doen. Zou je tegen deze villain blijven spelen en iedere hand met naar schatting 65% equity gewoon callen of zou je een andere game gaan zoeken? Ik vond het een lastige situatie. Enerzijds krijg je goede odds om te blijven spelen (ongeveer 2:1), anderzijds kun je tegen zo'n unlucky streak aanlopen (zoals mij overkomen is) waarbij je weet dat villain waarschijnlijk kapt zodra hij een paar games verliest. Zou je blijven spelen of na x verloren games toch stoppen?
  • 7 antwoorden
    • JanJB
      JanJB
      Bronze
      Blijven spelen natuurlijk. +EV en een downswing kun je altijd hebben, waarom een tegenstander opzoeken waar je minder edge op hebt?
    • Pstrats
      Pstrats
      Bronze
      Dat was ook mijn gedachte, maar het nadeel is dat je geen enkele 'edge' hebt qua speelstijl. Ik speel bewust de non-turbo's om zo een beter beeld van mijn tegenstander te kunnen vormen zodat ik zijn/haar stijl kan proberen te exploiten. Tegen deze villain heb je gemiddeld denk ik een winstkans van ~60-65%. Omdat hij iedere hand pusht moet je wel een keer callen en ongeveer 1 op de 4 a 5 keer loop je tegen een hand aan die beter is dan de jouwe. TT vs mijn AK, een keer KK tegen mijn AQ, etc. (En dan uiteraard geen A hitten.)

Ik weet dat het gewoon een downswing is want zelfs de handen waarbij ik 75-80% had verloor ik regelmatig, maar na -6BI ga je je toch afvragen of het nog de moeite is om te blijven spelen. Dit soort spelers blijft vaak spelen zolang ze winnen en nokt 'm zodra ze 2-3x op rij verliezen. Wiskundig gezien weet ik dat je gewoon moet blijven spelen (tegen iedere andere persoon zou ik altijd all-in gaan met 60% equity) maar toch...het voelt zo bagger :) .

EDIT: Hieronder de hand van de laatste game tegen villain.Opeens pushte hij niet elke hand meer en ik had even de hoop dat we weer normaal poker zouden gaan spelen (waarbij hij volledig kansloos was). Leek weer een suckout voor hem te worden (hit een set op de flop), maar kreeg een bijzondere wending. Villain schold me helemaal verrot en verliet de tafel...helaas.

PokerStars - $3.29+$0.21|10/20 NL (2 max) - Holdem - 2 players
      Hand converted by PokerTracker 4

BB: 1,287.00
      Hero (SB): 1,713.00

Hero posts SB 10.00, BB posts BB 20.00

Pre Flop: (pot: 30.00) Hero has A:diamond: A:spade:

Hero raises to 40.00, BB raises to 1,287.00 and is all-in, Hero calls 1,247.00

Flop: (2574.00, 2 players) K:spade: 4:club: K:club:

Turn: (2574.00, 2 players) 7:club:

River: (2574.00, 2 players) K:diamond:

BB shows 4:heart: 4:spade: (Full House, Kings full of Fours) (Pre 19%, Flop 83%, Turn 91%)
      Hero shows A:diamond: A:spade: (Full House, Kings full of Aces) (Pre 81%, Flop 17%, Turn 9%)
      Hero wins 2,574.00
    • HoofdVogel
      HoofdVogel
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Pstrats
      Villain schold me helemaal verrot..
      wat zei hij dan? :D
    • JanJB
      JanJB
      Bronze
      Tegen mij zei pas iemand dat hij mijn moeder ging verkrachten. Toen wenste ik hem veel plezier en zei te hopen dat ie van oude vrouwen houdt dan en dat ik dan ondertussen even lekker bier ging drinken op zijn kosten. Toen tiltte hij helemaal:)
    • Plompoker
      Plompoker
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door JanJB
      Tegen mij zei pas iemand dat hij mijn moeder ging verkrachten. Toen wenste ik hem veel plezier en zei te hopen dat ie van oude vrouwen houdt dan en dat ik dan ondertussen even lekker bier ging drinken op zijn kosten. Toen tiltte hij helemaal:)
      Lol Jan, I like your style :coolface:
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Altijd vervelend natuurlijk als je slecht runt tegen dergelijke maniakken. Van de andere kant weet je dat tegen hen spelen +$EV is, en dat de games wellicht niet lang zullen duren. Dus je hourly rate zal wel redelijk hoog zijn. Omgekeerd kan het inderdaad dat je ROI tegen hen lager is omdat je gewoon weinig edge hebt. Het gevolg is dus ook dat je variance tegen hen hoger zal zijn. Persoonlijk vind ik het niet erg om tegen dergelijk iemand te spelen, al is het maar omdat het een van de gemakkelijkste games is aangezien het gewoon wachten is op een top 25% hand of zo, om +$EV te callen.

Je zei dat je telkens toch wel 65% had in je all-ins. Om 65% equity te hebben tegen een random hand, moet je ongeveer met de top 15% callen. Als je 85% van je handen foldt, geef je hem toch wel teveel fold equity, denk ik.

Het is eigenlijk best wel een leuk wiskundig probleem om te weten met welke range je hier je $EV maximaal maakt, en hoeveel die $EV is (en dus hoe groot je edge is). En neen, ik ga hier geen oplossing geven, want die heb ik ook niet, en heb nu effen geen tijd en zin om me ermee bezig te houden :D .
    • ViperPP
      ViperPP
      Bronze
      Besef net dat je ook SNGWiz kunt gebruiken om je calling ranges tegenover een random hand te weten.

Die range hangt wel van een aantal dingen af :
      * stacksize van beide spelers
      * wie op de button zit
      * als jij op de button zit: of je limpt of raiset
      * blind level

Om je een idee te geven. Stel hand 1 zit hij op de button en hij openshovet zijn 1500 chips. Als hij dit met een 100% range doet, dan moet je callen met maar eventjes 51.4%. Daar zitten handen in als Q5o of T7s.

Toch is er nog een groot probleem met deze approach, en dat is het probleem dat ICM sowieso heeft: het gaat uit van equal skill van beide spelers. In dit geval is dat natuurlijk geenszins het geval. Het kan dus beter zijn van een +$EV call toch te laten liggen omdat de equity gewoon te laag is en je in toekomstige handen gewoon méér equity gaat krijgen.

Bvb als je hier callt met T7s, dan heb je tegen een random range 50.6% equity. Als je foldt heb je 49.33% equity (nl. de waarde van je stack min 1 big blind). Dit zijn dus de waarden die SNGWiz je geeft. Je échte equity als je foldt, zal echter veel meer dan 49.33% zijn simpelweg omdat de tegenspeler gewoon een enorm -$EV spel voert en je stack dus sowieso meer waard is dan wat de chips waard zijn. Als je callt daarentegen is je equity ontegensprekelijk 50.6% want ofwel win je, of je verliest en in die gevallen is het spel voorbij en speelt future EV geen rol meer (ik laat hier de minieme kans van een split pot effen buiten beschouwing). Het mag dus duidelijk zijn dat 50.6% equity bij een call bijlange niet genoeg is. Bvb als een fold je 52% equity zou geven omwille van future play, dan mag je hier nog slechts met 44.6% callen.

Hoeveel je future EV is, dus maw hoeveel je equity bij een fold exact is, is dus een heel moeilijke oefening. In de praktijk zal het een pak meer zijn dan 52% (anders ga je de rake zelfs niet kunnen overwinnen). De reden dat ik 52% nam is simpelweg omdat SNGWiz een maximum 'edge' laat ingeven van 2%. De edge is hoeveel meer equity je bij een call/push moet hebben tov bij een fold (juist om rekening te houden met skill-verschillen en aankomende blinds in normale SNGs).