dollar<->BRM

• TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      Ik las dit op het forum van pokernews.nl en vroeg me af of jullie hier rekening mee hielden?
      HIER is de topic zelf.

Origineel geschreven door Riverdale27 op pokernews.nl forum

Ik heb vele vragen gezien van spelers die zich afvragen wat ze moeten doen met de steeds zwakker wordende dollar. Oorzaken zoeken is niet aan de orde, oplossingen zoeken wel. Helaas is het verloop van zo'n munt moeilijk te voorspellen, maar wij pokerspelers denken op lange termijn. Er zijn enkele bronnen waaruit we kunnen afleiden dat de dollar op lange termijn steeds zwakker zal worden.

Een eerste bron is het volgende fragment waar een gerespecteerde investeerder (die in het verleden vaak correcte voorspellingen heeft gemaakt) uitlegt wat er zal gebeuren. Zeker eens bekijken voor degene die het nog niet hebben gedaan: http://player.omroep.nl/?aflID=6205526&md5=759e99a62c351299f4391f5d6145cc12

Hij geeft het advies om veel put-opties te kopen op de New York en London Stock Exchange. Een put optie is het recht om na een bepaalde tijd een effect te verkopen aan een vooraf afgesproken prijs. De bedoeling is dus dat je dit recht (de put opties) gaat kopen. Binnen enkele jaren zouden dan volgens zijn voorspelling die beurzen een crisis gaan meemaken waardoor de waarde sterk daalt. Op dat moment zijn je put's handig. Jij kunt die effecten dan kopen tegen de lage prijs, en door middel van je put heb je het recht om die te verkopen aan de hoge prijs die vandaag werd afgesproken bij het contracteren van de put. Dat is dus wat hij bedoelt, voor de geïnteresseerden. Nu terug on-topic!

Verder ben ik eens gaan kijken hoe de dollar de voorbije tijd is geëvolueerd. Ik heb van de voorbije twee jaar een maandelijks gemiddelde uitgerekend van de wisselkoers en deze op een grafiek gezet. Daaruit kan je al goed zien dat de dollar langzaam maar zeker stijgt.

Verder heb ik op deze gegevens een lineaire regressie toegepast. Wat wil dat zeggen? Wel dat is een methode uit de wiskunde/statistiek om door een bepaald aantal gegevens (de geobserveerde koersen van 2 jaar) een lijn te trekken die daar het best door past. Je krijgt dus een soort van functie die je kan plotten om de wisselkoers iets of wat te schatten op basis van gegevens uit het verleden. Deze functie is: f(x) = a + bx waarbij je met lineaire regressie de a en b kunt zoeken en dan makkelijk de lijn kunt tekenen (in Excel bijvoorbeeld).

Dit gaf volgens resultaat:

De oranje lijn is de geobserveerde koers. De rode lijn is de regressielijn (of voorspelling).

Conclusies:
      - De dollar is de voorbije 2 jaar stevig gestegen, van ongeveer 1.20 naar 1.45/1.47
      - Als de dollar deze trend blijft voortzetten, dan staat hij binnen een half jaar rond de 1.52 $

Dat is natuurlijk waanzinnig want een simpele rekensom kan je laten zien hoeveel je verliest door de wisselkoers, stel dat je 1000 $ op PokerStars hebt staan. De onderstaande grafiek geeft weer hoeveel euro's je voor die 1000 $ kreeg in een bepaalde maand... De daling is schrikwekkend:

Alle waardes zijn gebaseerd op de werkelijke koersen, maar vanaf februari 2008 neemt de regressievoorspelling het over, dat is logisch.

Je ziet dus dat je serieus geld verliest. Wat kunnen we hieraan doen?

Wel de beste oplossing is om je Neteller account om te zetten in Euro's en het volgende systeem toe te passen.

BR = je bankroll
      MBR = je minimumbankroll voor een limiet (zie Raszi's BR management)

Wel het beste zou zijn om BR - MBR te storten naar je Neteller, en dat op reguliere basis, dus zo vaak mogelijk. Op deze manier houdt je altijd een minimumbankroll aan, waardoor je genoeg werkkapitaal hebt om beats op te vangen. Altijd wanneer je bankroll boven de mimimum bankroll uitkomt, stort je de overschot naar Neteller (of eventueel gewoon je bankrekening in euro's). Maar aangezien Neteller gratis, gemakkelijk en zonder credit card werkt, raadt ik dit iedereen aan. Wel niet vergeten om een account in EURO te maken. Heb je reeds een account in USD, neem dan contact op met hun Live Support op de website, die mensen helpen je uitstekend verder.

Als je klaar bent om een limiet hoger te gaan spelen (wat je kan opvolgen in PokerOffice of PokerTracker), dan kan je het benodigde geld van je Neteller terug op je spelersrekening storten. Het voordeel van deze methode is dat je geld waarmee je niet speelt omzet in een stabiele munt: de euro. Hierdoor verlies je enkel koopkracht door de inflatie (het stijgen van de prijzen), en niet door de inflatie gecombineerd met het zakken van de dollar waardoor je minder kunt uitcashen. Bovendien: als je geld uitcasht en, 3 maanden later wanneer de dollar hoogstwaarschijnlijk nog gezakt is, terug geld op je spelersaccount zet... krijg je dus meer dollars terug voor dat zelfde bedrag.

Als je vandaag 1000 $ uitcasht krijg je daar 679.90 EUR voor op je Neteller (koers vandaag: 1 euro = 1.4708). Als je binnen 6 maanden denkt dat je klaar bent voor 50NL en daarom je minimumbankroll wat moet boosten, kan je deze 679,90 EUR terugstorten, en als we aannemen dat de koers in juli gelijk is aan 1.5081 $, dan krijg je voor 679.90 EUR terug: 1025,38 $. Dat is dus een buyin op 25NL winst, puur door slim je geld te beheren.

Hopelijk zal dus iedereen massaal zijn Neteller omzetten naar euro's zodat de slechte economische situatie in Amerika ons geld niet zal stelen.

De Fed verlaagt de laatste tijd vaak de rente om een recessie te vermijden, dat hoort je op het nieuws. Dat doen ze door geld bij te drukken, waardoor de rente daalt en hierdoor worden investeringen aangemoedigd en wordt sparen ontmoedigd... Dit stimuleert de aggregatieve vraag waardoor het prijsniveau zal stijgen maar ook het BBP van the USA redelijk stabiel blijft, of toch niet daalt tot de mate waarin er een grote recessie ontstaat. Hoe lang dit kan blijven duren weet natuurlijk niemand, maar velen voorspellen toch een recessie. Het ziet er allemaal niet goed uit dus.

Jij weet nu wat je kunt doen aan de lelijke situatie. Wacht niet te lang, en schiet snel aan het werk!

Kurt Verstegen

Groeten
  • 19 antwoorden
    • BasdeK
      BasdeK
      Bronze
      Ja als je goed geld verdiend met poker is dit wel serieuze shit om te overwegen ja. Of verhuizen naar de states is ook een optie want 1$ blijft hetzelfde als 1 dollar :P
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      ik moet bekennen dat ik wel meer vertrouwen in de groootste munt ter wereld heb dan de meeste economen. Dit omdat er (denk ik) toch een grensprijs is waar die tegenaan gaat botsen. Met een dollar kun je namelijk nog steeds in tientallen landen betalen, en de amerikaanse export zal ook niet verdwijnen. Als de koers volledig inzakt, zal er een kunstmatige koers worden ingesteld, aangezien zonder de dollar een aantal economieen helemaal niet kunnen draaien, en de rest op halve kracht. Landen die niet zonder een dollarkoers kunnen:

USA, Brazilie, China, India, alle derde wereld landen buiten afrika, Afrika, Rusland, Oost Europa (niet-EU), het gehele Midden Oosten, de meeste landen in Z Amerika, Cuba, en ga zo maar door. Ik denk dus eerlijk gezegd niet dat het zo'n vaart zal lopen. Wel zal ik het in overweging nemen.
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Misschien een interessant filmpie ;)

De dag dat de dollar valt
    • roycus
      roycus
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Leo258

Ok nu maak me zorgen :(
      Maar top linkje, en bedankt man :tongue: Iedereen kijken, duurde ff voordat die begon, maar zeker de moeite waard!! :D

Wat denk je Leo? Komen we eronderuit??

Ps. Als het scenario in het filmpje werkelijkheid wordt, is geld, dollar of euro, het minste van onze problemen ;)
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      jep filmpje is wel schokkend :D

groeten
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door roycus

Ok nu maak me zorgen :(
      Maar top linkje, en bedankt man :tongue: Iedereen kijken, duurde ff voordat die begon, maar zeker de moeite waard!! :D

Wat denk je Leo? Komen we eronderuit??

Ps. Als het scenario in het filmpje werkelijkheid wordt, is geld, dollar of euro, het minste van onze problemen ;)
      Nah, zal wel meevallen. Is een tijdje terug dat ik 'm zag, maar volgens mij is de huidige koers al lager/hoger dan dat in het scenario wordt geschetst. Bovendien gaat het scenario ervan uit dat dit op één dag gebeurt. Zoals het nu gaat, lijkt het wel redelijk geleidelijk te gaan en zal het dus allemaal wel meevallen.
      Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik met dit in m'n hoofd en dat gelazer van de hypotheekmarkt me wel even zorgen maakte. Alhoewel ik niet voorstander van Bos ben (laat staan op financieen), denk ik wel dat hij gelijk heeft en Europa redelijk sterk staat met de Euro. Probleem is alleen olie.
      En daar heb ik nog veel verontrustender filmpjes over :p

Uiteindelijk komt het er gewoon op neer hoe paranoia je zelf wilt zijn denk ik :]
    • SonicXT
      SonicXT
      Bronze
      Ik vraag me gewoon af in hoeverre de theorieën van Peter Schiff en andere bearmarket economists kloppen en in hoeverre andere economisten gelijk hebben. 't Is wel één-nul voor Schiff wat betreft de vastgoed- en hypotheekcrash.
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Dat klopt, maar dat was ook redelijk voorspelbaar denk ik.
      Amerika is natuurlijk allang failliet. Als china alle dollars die ze in hun oude sok hebben zitten op de markt zouden brengen, dan zou het helemaal mis zijn. De constante rente verlagingen en belasting "oplossingen" die Bush aandraagt maken een evt. recessie alleen maar zwaarder. Het is hopen op een democraat in office. Dan wordt het misschien nog wat.
      Probleem met die gasten is alleen dat ze zeer impopulaire maatregelen nemen waarmee de bevolking de broekriem aan moet trekken. Hierdoor blijven dergelijke presidenten erg weinig gekozen (ik geloof dat maar 15% van de presidenten democraat was ofzo).
      Lijkt een beetje op wat er gebeurde met Hoover / Roosevelt allemaal.

Anyway, het zou mooi zijn als we zelfstandig op de euro zouden kunnen bouwen (had nooit verwacht dat ik dat zou zeggen :p )
    • TimothyVdp1
      TimothyVdp1
      Bronze
      Dat klopt, maar dat was ook redelijk voorspelbaar denk ik.
      Amerika is natuurlijk allang failliet. Als china alle dollars die ze in hun oude sok hebben zitten op de markt zouden brengen, dan zou het helemaal mis zijn. De constante rente verlagingen en belasting "oplossingen" die Bush aandraagt maken een evt. recessie alleen maar zwaarder. Het is hopen op een democraat in office. Dan wordt het misschien nog wat.
      Probleem met die gasten is alleen dat ze zeer impopulaire maatregelen nemen waarmee de bevolking de broekriem aan moet trekken. Hierdoor blijven dergelijke presidenten erg weinig gekozen (ik geloof dat maar 15% van de presidenten democraat was ofzo).
      Lijkt een beetje op wat er gebeurde met Hoover / Roosevelt allemaal.

Anyway, het zou mooi zijn als we zelfstandig op de euro zouden kunnen bouwen (had nooit verwacht dat ik dat zou zeggen :p )
      wordt sowieso een democraat (1e vrouw of 1e zwarte :D ),
      amerika gaat geen republikein kiezen na bush denkik...

groeten
    • SonicXT
      SonicXT
      Bronze
      Ik zie China dit niet rap doen, dan zouden ze in hun eigen voeten schieten. Die hebben al hun eigen economische problemen die ze binnenkort naar de rest van de wereld gaan exporteren, namelijk een gigantische inflatie van de prijzen op de binnenlandse markt, dat zal ooit leiden tot een bijschakeling van de Chinese lonen en bijgevolg een duurder worden van de door China geëxporteeerde producten.
      Een extra dollarcrash is het laatste wat ze daar dan nog eens bovenop willen, ze weigeren nu hun eigen ondergewaardeerde munt al te revalueren naar de werkelijke waarde uit vrees export te verliezen.

Het enige dat de VS mijns inziens werkelijk verloren is, is de onafhankelijkheid van hun munt. Dat ze dan in crisistijd de rente met maar liefst .75 verlagen vind ik maar niks, de tekorten zijn groot genoeg, maar het helpt toch niet.
      Nu, op zich zijn massale leningen geen ramp op voorwaarde dat ge met dat geld een meerwaarde kunt realiseren van uw eigen marktwaarde die groter is dan de interesten op dat bedrag. Dat is lange tijd zo geweest, maar de hypotheekcrash en vastgoedcrash verandert de zaak, evenals de hoog uitgevallen kostprijs van de Irakoorlog (die wel eens best Amerika's eerste oorlog zou kunnen worden die beëindigd wordt om financiële redenen en niets meer)

Wat nu gebeurt met de dollar is eigelijk vooral een gevolg van het Chinese beleid en een devaluatie van de dollar t.o.v. de yuan die nodig was, terwijl in feite een valuatie van de yuan zou gebeurd moeten zijn. Dat wreekt zich natuurlijk op de relatie van de dollar t.o.v. alle andere munten...
      Om van een totale crash te willen spreken, vind ik iets of wat met de haren getrokken, net omdat de leningen zich in Azië concentreren en niet in Europa :)
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Hehe, hoe een simpel topic over je geld bij Nettellers in een economische "discussie" kan veranderen ;)

Ik ben het met je eens dat China dit niet snel zou doen. Desalniettemin is het zo dat de dollars maar doorgedrukt worden en de enorm dure oorlog niet meehelpt aan het verlichten van de staatsschuld.
      Uiteindelijk is de hele welvaart één grote zeepbel. Eens zal die uit elkaar spatten.
    • SonicXT
      SonicXT
      Bronze
      De welvaart op zich niet echt, enkel de oorlog waar men zich nu niet echt kan uittrekken, ook de democraten niet.
      Het is enkel hopen dat de volgende president die kosten van de oorlog desondanks toch kan beperken, ook is een troop surge à la Petreaus de betere militair-strategische oplossing, ze kunnen het zich niet meer veroorloven. Een insta-terugtrekking gaat echter niet.
      Wat de rest betreft, denk ik niet het dat nu ook niet de tijd om sociale uitgaven te vergroten of te bestendigen, dus ik heb m'n twijfels bij eender welke democraat. Bill Clinton kon het doen, maar dat waren andere tijden en die had de economie mee...
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Dat zal ik eens opzoeken, surge à la Petreaus, ken ik niet.
    • SonicXT
      SonicXT
      Bronze
      Ik had het gewoon op de troepensurge in Irak, die werd aangeraden door generaal Petraeus en goedgekeurd door Bush. Die troepensurge heeft de situatie in Irak kunnen verbeteren, maar kost meer.
      Dus is't een moeilijke afweging, ook voor de volgende president(e) tussen de kosten en de effecten van te volgen strategie, effectiviteit vs efficiëntie
    • Leo
      Leo
      Bronze
      ff bumpen ;)

lekker wel

By the way, ga alles maar overgezet op EUR :)
      Kan dit bij FTP ook? Of bij stars (ook als je nu alles in USD hebt?)

Groeten,
      Leo
    • Lanfear81
      Lanfear81
      HeadAdmin
      HeadAdmin
      bij FTP is het iniedergeval niet mogelijk om een euro account te hebben. hoe dit op Stars zit weet ik niet.
    • betzillio
      betzillio
      Bronze
      heeft iemand miss een idee op welke poker site je met euros kan spelen?
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Ik heb bij Titan een euro-account.

Je speelt wel in dollars, maar betaalt geen wisselkoers voor het spelen ermee.

Tijdens een game blijft de waarde verder gelijk.

Nadeel kan wel zijn dat je wisselkoersen betaalt bij opname in dollars e.d. Ik ben daar niet zo in thuis, maar misschien weten anderen dat wel.

Zeezout
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Bij Party heb ik ook account in euro.

Mijn neteller is ook in euro dus dat kost verder ook niks.