Sharp's SnG Avontuur

• Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Onlangs is de nieuwe SNG sectie online gekomen inclusief de ICM Trainer en ICM Trainer Light (de Ned. versie volgt snel) en het lijkt me leuk om het SnG gebeuren wat leven in te blazen door middel van een sort of dagboek.

Het was eigenlijk mijn vrouw die op het idee kwam. Al langere tijd heb ik zin om me ergens in te verdiepen en wilde me eigenlijk storten op Fixed Limit. Ze zei: “Waarom doe je niet gewoon waar je goed in bent? Het meeste geld heb je gewonnen met SnG’s/MTT’s. Ga je daarin verdiepen”. Moest eigenlijk best wel lachen. Ja inderdaad, ik heb hiermee veruit het meeste gewonnen, maar goed??? Nee, ik ben qua theoretische kennis een complete noob. Ik speel dit puur op logisch inzicht (althans voor mij logisch :D ) en gevoel. Weinig theoretisch onderbouwd dus, hooguit de basis van NL gebruiken.

Voordat ik me hierin wilde storten heb ik eerst maar de gehele SnG sectie doorgenomen en een aantal SnG’s gespeeld. Over de nieuwe SnG sectie ben ik echt lovend. Ik denk dat beginners hiermee een prima strategie hebben om een bankroll op te bouwen en PS levert naast de strategie artikelen ook nog eens prima oefensoftware. Daarnaast zijn er uiteraard ook nog de coaching’s en video’s, dus genoeg te leren.

De bedoeling van deze thread is niet om alleen maar resultaten op te schrijven, maar meer mijn leerproces weer te geven en ook de interessante aspecten te beschrijven, zodat andere beginners er ook iets aan hebben. Ik hoop er minimaal 2 per dag te kunnen spelen en deze ook te analyseren. Daarnaast wil ik natuurlijk zoveel mogelijk leren en oefenen.

Het begon al lekker overigens. Aangeraden wordt om eerst de lessen van de ICM Trainer Light door te nemen (en natuurlijk de SnG artikelen) alvorens je start met het spelen van SnG’s. Nou, het werd wel weer duidelijk dat ik vanaf het begin moet beginnen. Sommige handen kon ik maar niet begrijpen dat je moest pushen en de logica was me niet altijd even duidelijk. Na 1 les 2 keer over te moeten doen, heb ik uiteindelijk alles lessen gehaald. Formeel gezien mag ik nu van PS SnG’s gaan spelen. :D Het zal ook niet de laatste keer zijn dat ik de oefeningen doe van de ICM Trainer light aangezien ik ze wel erg nuttig vond.

De volgende stap was bepalen welke bankroll ik hiervoor zou reserveren en op welke site’s ik de SnG’s ga spelen. Ook had ik wat andere interessante tools gezien die wellicht erg nuttig zouden kunnen zijn. Maar hierover de volgende keer meer.

Ter info:

SnG artikelen: HIER
      ICM Trainer Light: HIER (bij extra even taal op Eng. zetten, later komt de Ned. versie)
      ICM Trainer: HIER
  • 62 antwoorden
    • Yoghi
      Yoghi
      Black
      Verrader!!

Leuk om te lezen en ik hoop dat je deze wel regelmatig update en natuurlijk dat je snel omhoog mag gaan :D
    • LurkerBelow
      LurkerBelow
      Bronze
      Leuk idee, veel succes en hou ons up to date :D
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Voor diegene die het alleen leuk vinden om af en toe resultaten te lezen: Stop maar :D .

Het doel van deze thread is om de kennis/info die ik zelf op doe ook te delen met andere beginners in combinatie met mijn eigen ervaringen. Wil je je ook gaan verdiepen in SnG’s dan kan het wel interessant zijn om deze thread te lezen.

Ok, stap 2 is het kiezen van een pokerroom waarop te spelen en natuurlijk ook een bankroll en een bankrollmanagement plan.

Qua een pokerroom waren de volgende dingen belangrijk voor mij:

- Kwaliteit spelers
      - Spelaanbod
      - Ondersteuning software zoals PO/PT, maar ook goede handconvertor
      - Prettige lay-out

Iemand anders kan natuurlijk andere eisen hebben zoals bonussen etc, maar deze waren voor mij erg belangrijk. Na gegoogled te hebben kwamen de volgende 4 sites erg naar voren die geschikt zouden zijn voor het spelen van SnG’s: PokerStars, Full Tilt, Titan Poker en Party Poker. Opvallend in de vergelijking was dat Titan Poker en Party de slechtste spelers hadden en Full Tilt en PokerStars de sterkste. Qua spelaanbod zat het bij alle 4 wel goed, met natuurlijk PokerStars als uitschieter. Voor de bonuswhores onder ons, Titan en Party bieden de meeste promotie’s. De lay out in het algemeen schijnt het prettigst te zijn bij Full Tilt en PokerStars.

Voor mij was het snel duidelijk, het wordt Party Poker. Allereerst omdat de SnG’s hier mij altijd al bevielen. Tevens zit het goed met het spelaanbod en de kwaliteit spelers (die is echt slecht). Ook is deze pokerroom compatible met alle software en de layout is ook geen probleem, want ik gebruik DEZE PS layout die ik erg prettig vind.

Je hebt natuurlijk ook nog verschillende SnG’s. De normale, speed en turbo SnG’s. Speed SnG’s liggen mij het beste, maar ik denk dat dit voor iedereen persoonlijk is.

Dan nog een bankroll bepalen en een bankrollmanagement plan opstellen. Helemaal vanaf $50 beginnen was toch geen optie. Het is heel moeilijk om me dan te motiveren. SnG’s met een buy in van $11 is toch het minimale wat ik wilde spelen. Aangezien ik van ronde bedragen hou, heb ik voor een bankroll gekozen van $1000. Op deze manier is het en motiverend en er zit nog genoeg ruimte in voor groei.

Voor diegene die het Bankrollmanagement artikel al hebben gelezen, zie HIER, hebben kunnen lezen dat je je vanaf $11 SnG’s toch minimaal 50 buy ins nodig hebt om de swings te kunnen opvangen. Conservatiever is natuurlijk nooit slecht en het heeft natuurlijk ook te maken met je eigen comfort zone. Wanneer je het niet prettig vind om een limiet lager te moeten gaan spelen wanneer je in een downswing zit, dan kun je beter een conservatiever bankroll management aanhouden.
      Met een $1000 bankroll hiervoor kies ik toch liever de conservatieve weg. Ik zal niet eerder dan bij de $1500 overstappen naar de $22 buy in SnG’s aangezien ik dan toch 68 buy ins heb en dus wat ruimte heb voor als het wat minder gaat. Lager dan $550 verwacht ik niet te komen, maar mocht dit wel het geval zijn, zal ik bijtijds een rampenplan moeten opstellen. :D

De standaardregel is 50 buy ins voor SnG’s en hoe hoger je speelt hoe meer dit wordt. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de spelers, die groeit naarmate je hogere limieten gaat spelen. Hiermee komen tevens 2 andere begrippen naar boven, namelijk %ITM en %ROI.

% ITM betekent het percentage dat je “in the money” komt, oftewel dat je in de prijzen raakt.
      % ROI betekent het percentage “Return on investment” wat ongeveer inhoudt hoeveel geld je gemiddeld verdient per SnG en dat uitgedrukt in een percentage. Dus stel je speelt $11 SnG’s en je hebt gemiddeld $2 winst per SnG dan heb je een ROI van 18,2% ($2/$11)
      ROI hangt weer erg samen met je winst per uur. Wanneer je meerdere SnG’s tegelijk speelt, kan je ROI misschien minder worden, maar je winst per uur weer meer.

Factoren die invloed hebben op je ROI/Winst per uur:

- Het aantal tafels dat je tegelijkertijd speelt. Hoe meer tafels je speelt, hoe groter je winst per uur over het algemeen is.
      - De kwaliteit van de spelers aan je tafel. Hoe slechter de spelers, hoe groter je ROI en winst per uur zal zijn.
      - Je beslissingen in de bubble fase. Dit zijn vaak cruciale beslissingen waardoor je wel of niet in het geld raakt. Dit heeft daarom ook een grote invloed.
      - De limiet die je speelt. Zoals gezegd worden de spelers beter naarmate de limiet hoger wordt. De prijzen zijn echter ook hoger. Een ROI van 10% bij SnG’s van $33 is meer dan 20% bij $11 SnG’s. Wanneer je echter nog niet goed thuis bent in de materie dan zul je echter niet snel een ROI van 20% halen op een hogere limiet.

Welke ROI is nu gemiddeld voor een winstgevende speler? Hier is onderzoek naar gedaan en daar kwamen de volgende cijfers uit:

$11 – 20% ROI
      $22 – 15% ROI
      $33 – 10% ROI
      $55 – 8% ROI
      $109 – 7% ROI
      $215 – 6% ROI

Zoals je kunt zien wordt de ROI lager naarmate je op hogere limieten speelt. Het prijzengeld is echter ook hoger. We spreken hier echter van een winstgevende speler en dat is nu eenmaal niet iedereen. Integendeel, de meeste spelers verliezen. Wanneer je je echter verdiept in de materie is er echter veel mogelijk. Zie als voorbeeld Helemaalnicks die dagelijks bezig is met SnG’s en hier ook leuk mee verdient.

Maar wat zijn nu goede richtlijnen? Hoeveel SnG’s moet je nu spelen om een realistisch beeld te krijgen van je prestaties? Om je een beeld te geven puur op basis van cijfers:

100 games – 23%
      300 games – 40%
      1000 games – 66%
      2000 games – 82%

Zoals je ziet moet je nogal wat SnG’tjes spelen voordat je een realistisch beeld krijgt van je prestaties. Op zich ook logisch, want als je een aantal keer met KK tegen AA aanloopt, heeft dit met maar een aantal games gespeeld een enorme invloed op je ROI en hoeft hiermee dus niet per definitie een reeel beeld te geven van je prestaties. Ik ben overigens wel van mening dat je ook aan andere factoren kunt merken of je spel verbeterd. Wanneer je bijvoorbeeld in het begin van de 100 handen die je oefent in de ICM Trainer er maar 40 goed hebt en een maand later zit je op 90 handen goed, dan heb je toch ook wel een indicatie dat je op de goede weg bent. Dit is om maar een voorbeeld te noemen.

Moet je wachten met een limiet omhoog gaan totdat je een reele sample size hebt? Dat is een leuk vooruitzicht: Minimaal 2000 SnG’s spelen voordat je uberhaupt omhoog mag!:D Nee, je zou jezelf behoorlijk wat winst kunnen ontnemen wanneer je echt wacht totdat je bij de 2000 zit.

Hier komt goed bankrollmanagement om de hoek kijken. Allereerst moet je bankroll natuurlijk groot genoeg zijn om variance te kunnen opvangen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de “50 buy in” regel voor hanteren of conservatiever wanneer je dit beter ligt.
      Ook moet je in staat zijn om een limiet terug te stappen wanneer het niet lukt. Kun je dit niet, dan loop je het gevaar om je gehele bankroll te verliezen. Zoals gezegd, hoe conservatiever je bankrollmanagement, hoe kleiner de kans is dat je een limiet terug hoeft bij een periode van slechte resultaten.

Natuurlijk moet je je ook afvragen of je denkt de limiet te kunnen verslaan. Het heeft geen zin om omhoog te gaan wanneer je spel er nog niet klaar voor is.

Terugkomend op mijn plan. Ja, ik denk zeker dat ik de $11 SnG’s kan verslaan, het zou nieuw zijn wanneer dit niet lukt. Wel is mijn ervaring dat zodra ik me erg in de theorie ga verdiepen, mijn resultaten iets minder kunnen worden in het begin. Dit was mijn ervaring bij MTT’s. Logisch? Nee, misschien absoluut niet, maar ik calculeer het liever in. Met een roll van $1000 mag het ook een periode minder gaan op $11 SnG’s zonder dat ik een limiet omlaag hoef. Dit ligt dus absoluut in mijn comfortzone.

Volgende keer meer over de software tools die ik ga gebruiken en mijn algemene aanpak.
    • LurkerBelow
      LurkerBelow
      Bronze
      Ik heb hier nu vrij weinig aan maar ik wil uiteindelijk toch ook vooral SnG/MTT gaan spelen, en cashgames gaan verlaten, dus zal ik zeker deze thread gaan bijhouden.

Je tweede post is al goud waard :)
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      very nice
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Hoi,

Nu ik overal dieper induik en ook de nodige info heb opgezocht besef ik dat er nog behoorlijk veel te leren valt.:D
      Het zou best nog een weekje kunnen duren, voordat ik de eerste SnG ga spelen.:D Maargoed, een wijze coach (Makomar) zei laatst in een coaching dat hij adviseerde om 2/3 te leren en 1/3 te spelen in het begin. Iedereen schrok zich rot in eerste instantie, maar eigenlijk was het heel logisch. In het begin speel je nog op lagere limieten en het zogenaamde leergeld is niet al te veel. Wanneer je nog heel veel leaks moet verbeteren wanneer je al hoger speelt, kost dit uiteindelijk veel meer. En zoals hij zei: “Dat geld en die hogere limieten komen toch wel”.

Nadat ik geconfronteerd werd met mijn theoretische achterstand via de lessen van de ICM Trainer Light werd dit nog duidelijker toen ik op zoek ging naar goede trainingsoftware om de verschillende aspecten van SnG’s te trainen. Elke keer wanneer ik iets nieuws ontdek lijken er alleen maar meer vragen te komen......:D

Allereerst ging ik op zoek naar hoe ik PokerTracker of PokerOffice kan gebruiken voor SnG’s. De moeilijkheid zit hem dat bij SnG’s er spelers afvallen en de blinds steeds groter worden. Hierdoor veranderen de speelstijlen constant en zijn de statistieken uit de beginfase bijvoorbeeld niets meer waard wanneer je in de bubble fase zit. Bij een SnG is het dus van belang dat je per fase de statistieken ziet en dat ze dus niet elkaar overlappen. Je kunt dit in zowel PokerTracker als PokerOffice aanpassen. Maar hoe moet je die fases dan splitsen?
      Gelukkig zijn anderen er al ingedoken en waren hiervoor op het Russische forum al richtlijnen gegeven.

Stap 1 is de verschillende fases indelen van een SnG. Hiervoor werden de volgende richtlijnen gegeven:

10-7 spelers - early
      6-5 spelers - middle
      4-4 spelers - bubble
      3-3 spelers - payzone
      2-2 spelers - heads up

Voor toelichting van deze fases kun je onze SNG sectie lezen. (Moet je sowieso doen voordat je gaat spelen, incl de ICM Trainer Light!)

Stap 2 zijn de statistieken die worden weergegeven op de tafel. Welke statistieken zijn nu nuttig voor een SnG? Vooral in de latere fases (ook de belangrijkste!) zijn de calling range en de push range van je tegenstanders erg belangrijk. De volgende statistieken helpen je het beste om hier een indicatie van te krijgen:

Calling range:
      - VPIP
      - Folded SB to Steal
      - Folded BB to Steal

Push Range
      - PFR
      - Attempted to Steal

Wanneer je wat meer handen verzameld van spelers in de verschillende fases kun je hier een groot voordeel mee opdoen!!
      Of ik PokerTracker in combinatie met Poker Ace HUD of PokerOffice ga gebruiken weet ik nog niet. Ik neig op dit moment meer naar PokerOffice, maar beide zijn erg goed.

Voor diegene die nog geen 2000 StrategyPoints heeft gehaald heb ik misschien een alternatief. Je zult dit echter moeten uitproberen, wat ik heb het zelf nog nooit gedaan. Je kunt met de trialversie van PokerTracker, zie HIER, tot 1000 handen importeren. Wanneer je bijna bij de 1000 zit kun je bijvoorbeeld de oudste sessies wissen. Op die manier verzamel je toch wat statistieken tijdens het spelen. Als HUD (geeft statistieken weer aan tafel) kun je GameTime+ gebruiken die volledig gratis is. GameTime+ kun je HIER vinden.

Vervolgens wilde ik trainingsoftware om mijn spel te trainen en handen te analyseren. PS biedt gratis de ICM Trainer aan en het is op zich een hele mooie tool. Toch zat er mij 1 ding niet lekker en dat is dat alles op pure wiskunde is gebaseerd. Deze tool is gebaseerd op de Independent Chip Model (kom ik in later stadium nog op terug) en houdt geen rekening met de speelstijlen van verschillende tegenstanders. Kan natuurlijk ook niet aangezien een software programma geen reads heeft :D . Echter calling ranges en push ranges kunnen nog niet worden aangepast. Om mee te beginnen is het een pima tool om inzicht te krijgen in deze materie en ik raad iedereen aan om hiervan gebruik te maken wanneer je geen geld wilt/kunt investeren in extra software. Voor meer info over de mogelijkheden van de ICM Trainer kun je HIER kijken.

Na veel vergelijken kwam ik bij de Sit and Go Wizard uit. Echt een enorme uitgebreide tool om je SnG vaardigheden te verbeteren:

- Je kunt hiermee SnG’s handhistories importeren en je ziet in 1 overzicht alle gespeelde handen en tevens de aanbevolen actie naast jouw gekozen actie.
      - Uitgebreide statistieken/analyse mogelijkheden
      - Calling ranges/ Push ranges handmatig aapassen.
      - Je kunt zelf handen/situaties simuleren
      - Uitgebreide trainingsmodule
      - En waarschijnlijk nog veel meer.:D

Toen ik de software opstartte kreeg ik direct een waarschuwing! Een hele pagina vol, maar het kwam op het volgende neer: Deze berekeningen/analyses zijn gebaseerd op standaardwaarden die toegekend zijn aan de tegenstanders. Om een juist advies te krijgen is het van heel groot belang dat je de calling range/push range van je tegenstander goed in kunt schatten. Alleen dan heeft het advies waarde.

Dus precies antwoord op de vraag waar ik mee zat! De speelstijlen zijn dus inderdaad van voornaam belang. In de instructievideo kwam het ook heel duidelijk naar voren. Met andere calling ranges kan een push advies zomaar veranderen in een fold of juist net andersom. Hiermee kwam er alleen een nieuwe vraag naar boven…… En hoe schat ik die ranges goed in? Daar kom ik in een later stadium op terug, maar er zijn hulpmiddelen voor.

Deze tool kost $99, maar er is ook een trial versie waar je 30 dagen gratis gebruik van kunt maken. Het mooie is ook dat het GEEN gelimiteerde versie is. Wil je hier meer over weten dan kun je HIER kijken. Ik raad je aan om de instructievideo te bekijken. Hierin wordt alles helder toegelicht.

Maargoed, met deze software kan ik dus prima mijn vaardigheden verbeteren. Zowel met de trainingsmodule als ook mijn gespeelde SnG’s analyseren.

Dan nog software om mijn resultaten mee te analyseren (ROI, winst per uur etc). Ja, ik weet het, ben software geil.:D In principe kan dit prima met PT/PO, maar via het Duitse forum kwam ik bij de software Tourneymanager uit. Deze biedt echt veel functies, maar heeft ook wederom een prijskaartje, $40. In het begin ook helemaal niet perse nodig, maar ik heb afgelopen week lekker gedraaid, dus het kon er vanaf.:D Voor meer info over deze tool kun je HIER kijken.

Voor de leden die hier geen geld in kunnen of willen investeren is er ook een gratis alternatief, namelijk PokerDominator. Je moet wel zelf het 1 en ander invullen, maar zo kun je ook alle benodigde statistieken bijhouden en in grafiekjes weergeven. Zie HIER.

Dan nog een handconvertor. Ik moet natuurlijk wel wat idioot gespeelde handen op het forum kunnen plakken. :D De Texas Grab’em kan ik prima gebruiken aangezien ik op Party ga spelen. Toch zag ik onlangs op het forum een leuk alternatief, namelijk de Weak Tight handconvertor. Deze geeft per street (preflop, flop turn en river) de equitypercentages weer, net zoals je dat vaak op tv kunt zien. Zeker met SnG’s lijkt me dit best een toegevoegde waarde. Ik zal later echter eerst deze 2 moeten uitproberen. Voor een overzicht en toelichting van verschillende handconvertors kun je HIER kijken. Ze zijn overigens allemaal gratis.

Tot slot is het natuurlijk ook makkelijk om een handout te hebben van de SNG sectie. Dus de starthandenkaarten etc. Een printversie hiervan kun je HIER vinden.

Zo, ik denk dat hiermee mijn wapenarsenaal wel groot genoeg is. :D Ik hoop echter dat ik voor de beginners onder jullie ook voldoende gratis alternatieven heb kunnen aanbieden.
      Nu nog een plan van aanpak. Zoals gezegd komen er steeds meer vragen naar boven en krijg ik steeds meer de neiging om eerst flink te gaan studeren alvorens te gaan spelen. Het zal uiteraard een combi worden, maar daarover de volgende keer meer.
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      Ik heb ook zo'n tooltje voor SnG's/ MTT

'Tournament indicator' heet het en het houdt ook gegevens van je tegenstanders bij (niet per fase helaas), en daarnaast berekent het je odds, outs en de kans dat je tegenstander een bepaalde hand heeft/maakt. Ook zie je je M zone
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Hey, echt een toptopic!

Even een opmerking though, volgens mij werkt GT+ alleen met ringgames en niet met SnG's/MTT's.

Verder ben ik zelf net begonnen met $4.40/180 man SnG's op pokerstars... Gister mn eerste gespeeld en het bevalt me echt super! Veel visjes en vooral veel geld te verdienen. Hellaas (door een oerdomme call van me) op de bubble eruit. Tegen redelijk tighte tegenstander zijn reraise allin callen met QQ. Ik wist het al voor ik het deed :(

Maja, vandaag weer een dag!

Succes iig sharp, ben erg benieuwd naar je volgende post.

Groeten,
      Leo
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      volgens mij werkt GT+ alleen met ringgames en niet met SnG's/MTT's

Dat zou jammer zijn.

Korte update:

Wilde toch alvast wat SnG'tjes spelen en heb van mijn laatste 1500 Party Points 5 tickets gekocht voor de Steps op Party Poker. Deze steps zijn SnG's waarbij een aantal plaatsen recht geeft op de volgende step, een aantal plaatsen recht geeft op een herkansing en soms ook nog plaatsen dat je een aantal steps terug moet. In totaal zijn er 6 steps waarbij je bij step 6 hele leuke prijzen kunt winnen. Nummer 1 ontvangt $2000, nr2 ontvangt $1000, nr 3 $700 en 4 en 5 $500.

Per 300 Party Points kun je 1 ticket kopen. Je kunt je ook direct inkopen, voor step 1 zou dit $3 kosten.

Ik heb dus 5 tickets gekocht en met 3 ervan heb ik nu step 2 weten te bereiken. Nu hopen dat het zich doorzet. :)
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      die step SnG's zijn verslavend.... helaas nooit tot cash gekomen, maar wel geprobeerd

Ik ga weer eens poging wagen denk ik
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Ik heb Boschman ook al aangestoken, die is ze ook weer aan het spelen. :D

Mijn eerste step 2 heb ik zojuist alweer vern......... :D
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      ik zal weer eens wat op Party storten hiervoor.... dan maar geen PS points halen

die steps zijn zwaar de shit

vanavond ff spelen, ik post wel in mijn voortgang topic
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Goede topic Sharp!

Komt er ook zoeen voor MTT's :D

Z.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Goed, dan de algemene aanpak......

Ik begin gewoon met de basis en dat is de SnG sectie van PokerStrategy. Door middel van de handige charts is het heel simpel spelen tot de push-or-fold fase.
      Natuurlijk wil ik hier later op gaan varieeren, maar doel 1 is om de push-or-fold fase beter te beheersen, aangezien deze fase beslissend is of je wel of niet in het geld raakt en zo ja, hoeveel je wint.

Tot de push-or-fold fase (13 big blinds of minder) zal ik me strict houden aan de charts van PS. Ik heb het afgelopen jaar wel een eigen stijl ontwikkelt of in hoeverre je dat zo kan noemen, maar ik wil ook kunnen zien dat dit systeem werkt. Echter bovenal wil ik bij de basis beginnen en stapsgewijs meer gaan toepassen. In Yoghi en Zeezout's posten kun je het ook goed zien: Investeren loont zich en ik zal me daarom zeker aan de regel 2/3 leren en 1/3 spelen gaan houden.

Dus tot de push-or fold fase is het puur op charts kijken. De push-or-fold fase zelf wil ik gaan trainen middels de Sit and Go Wizard en de ICM Trainer.

Wanneer ik zin heb in massaproductie :D zal ik de ICM Trainer gebruiken aangezien deze standaard push/callingranges heeft voor de tegenstanders (wel goede hoor!) en ik hiermee door vele oefeningen een goed inzicht kan krijgen. Wanneer ik dieper de verschillende situaties wil induiken zal ik de SNG Wizard gebruiken. Deze geeft naast de call en push ranges ook veel meer andere info weer in een opgave.

Daarbij kan ik de gespeelde SNG's ook importeren in de SNG Wizard om ze vervolgens te analyseren. Maar zoals ik in de vorige post al aangaf moet ik hiervoor wel de calling en push ranges weten van mijn tegenstanders. Deze valt moeilijk exact in te schatten en ik zal ook de gespeelde handen moeten analyseren met verschillende ranges aangezien hierdoor een advies zomaar van push naar fold kan veranderen of andersom.

Wel is hier een hulpmiddel voor die je HIER kunt downloaden. Hier staan de verschillende ranges op, zodat je tijdens het spelen kan kijken welke range je tegenstander ongeveer hanteert.
      Aangezien het heel belangrijk is, zal dit ook het eerste zijn naast de vele oefeningen waarop ik mij zal concentreren, het inschatten van de ranges van mijn tegenstanders. Dit zal een lange weg zijn met vallen en opstaan, maar ik denk zeker het belangrijkste om mee te beginnen en dit zal zich later vast en zeker uitbetalen.

Ook zal ik regelmatig (wanneer ik SnG''s heb gespeeld) de handen posten in de SNG sectie op het forum zodat anderen ook kunnen meedenken over de hand.

En natuurlijk af en toe een video opnemen voor het video hoekske! :D Verwacht geen instructie video's, eerder noobfilmpjes van een echte SnG beginner! Dat bleek wel weer uit de 20 oefeningen die ik heb gedaan in de SNG Wizard....... maar 14 goed. :( Nog veel te leren dus. :D

Wanneer ik nu echt begin? Geen idee, hangt af van de drukte en hoe ik me voel. Ik zal niet gaan spelen wanneer ik niet lekker in mijn vel zit of iets dergelijks.

Wel zal ik jullie up to date houden van de vorderingen. Hetzij resultaten of qua leren. Wanneer ik dieper in verscheidene materie duik, deel ik het uiteraard ook met jullie. :)
    • elrio
      elrio
      Bronze
      Sharp,

Wat is je nick op partypoker??
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Korte update:

Nog steeds niet begonnen met spelen als het gaat om deze bankrollbuilding. :D

Wel 100 opgaves gedaan met de ICM Trainer en 86% gehaald. Niet super dus, maar in iedergeval niet heel teleurstellend. Bijna alle fouten bleken in het spelen vanuit de SB te zitten waarbij iedereen heeft gefold. Blijkbaar moet je in deze situatie met bijna any two cards pushen, maar dit wil er bij mij niet echt ingaan..... :D Ik zal hier dus eens in moeten duiken.

Bij de algemene aanpak was ik natuurlijk vergeten om te vermelden dat ik de verschillende forums zal doorneuzen, video's bekijken en natuurlijk ook coachings bijwonen.

Vorige week heb ik al 2 beginners coachings bijgewoond en tevens heb ik 1 video bekeken welke wel leerzaam was. De video kun je HIER vinden.
      Helemaalnicks zal dinsdag om 22.55 voor Gold leden en hoger een Advanced SNG coaching geven met onder andere het onderwerp push-or-fold fase en heads up. Wanneer de situatie het toelaat zal ik deze natuurlijk ook gaan volgen. Voor een overzicht van alle coachings kun je HIER kijken.

Verder heb ik wel gespeeld met mijn freewheelbankroll en heb ik mezelf in een gekke bui ingekocht in step 5 op Party Poker (buy in $170). Als je zin hebt in een SNG die uren lijkt te duren, dan moet je dit doen! :D Maargoed, uiteindelijk wist ik bij de eerste 2 te geraken en had een ticket gewonnen voor step 6 (de laatste, buy in $500). Hier krijgen de eerste 5 betaald. nr. 1 $2000, nr.2 $1000, nr. 3 $700 en 4 en 5 ontvangen $500.

Al wat berichten over gelezen, maar nee, pokeren met 1 van je kinders op je schoot is geen succes! :D In mijn geval was het de jongste die een "beetje" honger had. Moeders stond even onder de douche en ik zat dus step 6 te spelen met een krijsend kind in mijn armen. :D Door een idioot domme play, had ik nog maar 710 chips over en was vreselijk shorty met nog 8 man over. Ik was al helemaal over de emmer (kind wordt daar ook niet rustiger van.....), want het was toch $500 die ik zat te verne...... . Ik vern.... wel vaker wat buy ins, maar dat loopt hoogstens tot $55. :) Maargoed, moeders terug en ik speelde weer kalm door. Ik had het geluk dat ik op tijd wist te dubbelen en uiteindelijk wist ik in iedergeval bij de eerste 5 te eindigen en had dus minimaal $500. Snel hierna vlogen er 2 spelers uit, waardoor ik zelfs $700 had. Ik was echter met grote afstand de shortstack en het leek zo goed als over. Toch heel geduldig verder gespeeld en op een gegeven moment zelfs chipleader! :) Lang kon ik daar niet van genieten, aangezien ik eerst een coinflip verloor tegen de shorty en vervolgens met een domme play mijzelf eruit gooide. Op dat moment een teleurstelling, maar 1 minuut later toch weer heel blij aangezien het niet veel scheelde dat ik met lege handen had gestaan. :D Daarbij had ik de laatste tijd iets te veel gefreewheeled (lees idioot gespeeld) waardoor deze meevaller wel goed uitkwam.

Ik denk dat ik nu maar even ga stoppen met freewheelen en me in het geheel richt op mijn SNG avontuur. Als ik het niet kan nalaten om te freewheelen dan zal ik hoogsten een iets hogere buy in SNG spelen, maar wel serieus.

Elrio, je vroeg om mijn nickname op Party. Die zal ik je snel geven. Ik ga deze echter eerst wijzigen voor mijn bankrollbuilding, aangezien je anders al die freewheelresultaten er doorheen ziet. :)
    • helemaalnicks
      helemaalnicks
      Bronze
      Gold leden en hoger

silver & hoger.
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Wederom maar een korte update:

Ik heb nog steeds niet gespeeld, aangezien ik het veel te druk heb met andere dingen. Komende week zal het er toch echt van komen.

Wel een tip van de sluier......

Samen met Zeezout ben ik bezig met een tool voor SNG's waar alles tot de push-or-fold fase in is verwerkt. Met andere woorden kun je dus puur op deze tool spelen tot de push-or-fold fase volgens de strategie van PS. Zeker voor de beginners onder ons is dat ideaal. Een klik op de muis en je ziet wat je moet doen.
      Maar snel meer hierover...... ;)
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Weer tijd voor een update:

Afgelopen week onder andere hard gewerkt aan de nieuwe SNG Tool die jullie HIER kunnen vinden. Het was wat werk, maar ik denk dat deze zeer nuttig is voor de beginners onder jullie. Geen moeilijke situaties en een winstgevende speelstijl.

Gisteren dan EINDELIJK mijn eerste SnG'tjes gespeeld in het kader van deze bankrollbuilding. Zoals al in het begin aangegeven speel ik $11 Speed SnG's en begin ik met een $1000 bankroll.

Mijn eerste tafel heb ik met de SNG Tool gespeeld. Helaas kwam ik tot de conclusie dat deze speelstijl iets te tight is voor mij persoonlijk, maar vooral doordat blinds bij een speed SNG zo snel gaan dat je al snel in de push-or-fold fase zit. Voor een normale SNG werkt de strategie perfect overigens.

De eerste SNG heb ik heel dom gespeeld. Mijn eerste gespeelde hand was tevens mijn laatste in deze SNG. UTG+1 had tot nu toe gewoon degelijk gespeeld en pusht met zijn 3100 stack met blinds 200/400. Ik zit op de BB met een stack van 900 (BB er al af) en heb 77. Ik callde hier in de hoop tegen AK of iets dergelijks te zitten en dus licht favoriet de coinflip in te kunnen gaan. Dit was wel heel opportunistisch en ik had hem meer credit moeten geven en moeten wachten op een betere kans. Hij liet hier TT zien en dat betekende voor mij het einde.

Was wel even balen. Je hoopt dat de start naar boven gaat i.p.v. naar beneden en dit was dus geen lekker begin. Te meer omdat het gewoon een stomme move was.

Wat later heb ik 4 tafels opgestart. Bij de eerste SNG lag ik er al vrij vroeg uit. De afgelopen handen (blinds 50/100) werd er veel gelimpt, maar bij een raise folde iedereen. Nu vond ik KJ op de button en na 2 limpers raise ik naar 500 of 600. Alleen de SB callde deze raise. SB was al in veel handjes betrokken, dus zijn range was vrij groot. De flop was J en 2 lage kaarten, allemaal ruiten.
      Ik maakte hier iets van 3/4 potsize continuation bet waarop hij me all-in zet. Ik vermoede dat hij dit deed met een ruiten high card of misschien zelfs wel QJ. Gezien de odds en mijn read op hem callde ik deze all-in. Qua zijn range zat ik wel aardig goed, maar ik had niet verwacht dat hij mijn preflop raise zou callen met Q4 ruiten! :D Hij had dus een flush op de flop en dat betekende einde SNG 2. :( Achteraf nam ik misschien te veel risico hier, maar gezien het verloop van de tafel tot nu toe leek mij dit een redelijke play.

Tja, dan maar hopen dat ik wat meer geluk zou hebben in de andere 3. Ja, dat had ik en hoe! In de andere drie werd ik allemaal 1e, wat natuurlijk alles omdraaide. :D

Tot slot 's avonds nog 5 SNG's gespeeld met Zeezout die meekeek met afwisselend resultaat. 3 hiervan eindigde ik niet ITM en ik werd 2x tweede.

Ik had dus in totaal 10 SNG's gespeeld met precies $100 winst. Natuurlijk is dit pure upswing, maar ik ben blij dat ik met een upswing mag beginnen in plaats van een downswing. Psychologisch gezien speelt dit een stuk prettiger. Ik mag nu maar liefst 9 buy ins achter elkaar verliezen en dan nog sta ik $1 winst. :D

Helemaal grappig was om een ROI van 90% te zien, maar dit is al helemaal gebakken lucht en kan alleen maar zakken naargelang ik meerdere SNG's speel.

Verder lees ik het boek SnG Strategy van Colin Moshman als slaapmutsje en tot nu toe al veel van opgestoken. Maar ik besef tijdens het spelen van SnG's dat ik nog veel moet leren, maar dat maakt de uitdaging alleen maar mooier.

Ik heb besloten om mijn freewheelbankroll te gaan uitcashen. Ik merkte dat ik hiervoor totaal geen doel/motivatie had en dus gewoon maar wat mee zat te spelen. Ik heb een klein deel op Stars gestort voor de wekelijkse 100K en wat leuke actie's (Hou het nieuws vandaag in de gaten). Maar verder zal ik me alleen nog richten op deze bankrollbuilding.

Tot slot de resultaten van gisteren:

1e: 3x
      2e: 2x
      6e: 1x
      8e: 2x
      9e: 2x

Stand bankroll: $1100

Mijn nickname op Party is overigens Please_Tilt

Tot de volgende update.