Zeezoute hersenkronkels

• Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Naar aanleiding van mijn tilt, afgelopen nacht, leek het me zinvol eens een lijntje te maken met psychische achtergronden bij poker.

Afgelopen nacht had ik dus een tilt. (zie Zeezoute perikelen)

Met nog mijn een kleine stack op Titan kreeg ik de ene bad beat en outdraw na de andere. Reads werden gerunnerd en SSS-spel liep niet door de vele lucky hands of nog betere hands van andere spelers. Kortom: alles ging fout.

Vandaag ben ik eens gaan nadenken hoe dat kon gebeuren. Ik ben van nature een rustige speler die zijn kansen afwacht. Maar af en toe slaat de vlam in de pan en komt er ineens een rare actie of move. Zoals afgelopen week bij die satellite op Pokerstars. (zie ZZ-per.)

Ik denk dat veel meer spelers dit hebben.

Uiteraard kun je het gewoon een tilt noemen, want dat is het ook. Maar ik denk dat het toch zinvol is om zoiets wat verder uit te zoeken wanneer het te vaak gebeurd.

Mijn benadering

Deze thread is niet om zielig te doen of zo. Ik ben open over mijn achtergrond omdat ik denk dat andere spelers daar misschien iets aan kunnen hebben. Dus zie dit niet als aandachttrekkerij :D

Ik heb de laatste maand erg last van een burn-out. Wie daarmee bekend is, zal weten dat daar vaak grote slaapproblemen aan vast zitten. B.O. is een rare ziekte, die vaak wordt onderschat. Eigenlijk is het een soort overtreffende trap van overspannenheid.

De oorzaken zijn privé, maar ik kan wel zeggen dat het je behoorlijk hinderen kan. Vooral ook dat veel mensen eigenlijk totaal niets begrijpen van Burn-out. Ze denken dan b.v. dat je dan helemaal niets meer kunt, maar dat is niet altijd zo. Er zijn vele vormen. Ik kan prima werken en functioneren, zolang er maar niets fout gaat of een crisis ontstaat. Dan slaat namelijk de vermoeidheid toe en is ineens alle energie weg of slaat juist de vlam in de pan.

Bij het pokeren merk ik dat dus wanneer ik ineens zo'n rare actie heb. Dan komt er een stuk spanning uitknallen die je logisch denkvermogen vertroebelt. Hetzelfde heb ik bij het lezen van artikelen. Soms moet ik een zin 5x lezen om het te begrijpen, terwijl ik aan de andere kant gewend ben veel te schrijven en ook vertalingen doe. Het zijn vlagen.

De gebeurtenis van vannacht zie ik als een vorm van sluipende Tilt
      Je hebt niet in de gaten dat de spanning oploopt en dat je beslissingen niet meer helemaal objectief zijn. Terugkijkend heb ik best veel handen fout gespeeld, terwijl ik de mening had dat ik het goed deed.

Dit is in mijn geval typsich een gevolg van zo'n burn-out. Je raakt langzaam, maar zeker, de grip kwijt door je vermoeidheid. Mijn vorm van Burn out houdt in dat ik heel slecht kan slapen, maar wel doodmoe ben. Die vermoeidheid sluipt in al je handelingen en bouwt zo de spanning verder op. Op een bepaald moment barst de vulkaan dan uit en dan is de spanning weer even weg.

Dit patroon herken ik bij meer spelers, hoewel misschien veroorzaakt door heel andere achtergronden. Sommigen barsten bijna elke dag wel een keer uit en zijn zo die druk weer kwijt. Anderen zwoegen en ploeteren voort, tot ineens die heftige uitbarsting komt. Op dat punt haken veel goede spelers teleurgesteld af. 'Na al dat werken verpruts je het, dus je kunt niet pokeren', denken ze ten onrechte.

Ondanks die handicap kun je juist heel goed leren pokeren. Het is alleen belangrijk te leren omgaan met die spanning en de signalen op tijd te herkennen. Wanneer je de signalen eenmaal herkent, kun je maatregelen nemen.

Voor mijzelf ben ik nu aan het verzamelen wat die signalen zijn. Zodra ik meer weet, laat ik het weten.

Ik wil hier nog veel meer over schrijven, maar dit stuk moet ook niet te lang worden om te lezen. Dus: wordt vervolgd.

Ik ben wel benieuwd of anderen dit herkennen. Laat het gerust weten. Je kunt me ook mailen op Zeezoutpoker@gmail.com wanneer je wat kwijt wil, maar het liever niet open op het forum doet.

Mochten jullie dit niet interessant vinden, ook gewoon zeggen.

Groetjes,

Zeezout
  • 35 antwoorden
    • Sharp80
      Sharp80
      Bronze
      Hoi Zeezout!

Heel interessant verhaal! Helaas heb ik ook al een burn out meegemaakt en ken wat dat betreft de symptonen. Ook over tilt kan ik meepraten. :D

Ik denk dat tilt in vele vormen bestaat. De ene duidelijker als de andere. Ik zal later ook een stuk schrijven waarin ik mijn ervaringen en visie met betekking tot tilt zal opschrijven.

In iedergeval een heel goed en nuttig initiatief!
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Hey Z,

Zelf zit ik al geruime tijd thuis met een BO en ben sinds kort weer therapeutisch aan het werk. Wat ik er zelf van merk tav poker, is dat het tilten extremer wordt naarmate ik meer speel. De enige oplossing is eigenlijk om de rest van de dag niet meer te spelen.... Maar ja ;)

Wat betreft lezen is het een vrij bekend kenmerk van een BO... De meeste mensen hebben last van concentratie problemen en kunnen daardoor niet onthouden wat er allemaal op papier staat. Bij mij valt dit gelukkig mee. Het probleem is meer dat ik moeite heb me tot dingen te zetten en dus maar ff weer rustig een potje ga pokeren :)

Rustig aan iig en je vooral niet haasten,

Groeten,
      Leo
    • Sharkking89
      Sharkking89
      Bronze
      Hey Z,

Naar aanleiding van jou bericht over je tiltgedrag van afgelopen nacht, kun je dus concluderen dat IEDEREEN het gebeurd. Zelfs de Pro's tilten nog wel eens wat geld weg. Dat komt omdat poker een soort van geluksspel is, en dat er soms bad beats/suck outs plaats vinden waarvan je op tilt raakt.

T.a.v. de BO, hier kan ik niet over meepraten. Heb er zelf nog geen last van gehad. Maar als nuchtere boer zeggen wij zo vaak: "Dat mek mien de pis nie lauw". Goed motto en altijd in je achterhoofd houden dat het maar een spel is, ook al zet je er geld voor op het spel :)

M.v.g.
      Danny
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      @Sharp

Ik zie al uit naar dat stukje van je! :)

@Leo
      Gek is dat, ik had al zo'n idee bij jou...

Wat jij beschrijft over dan maar wat te gaan pokeren herken ik ook. Dat doe ik net zo. Daarom zit ik soms om 4.00 ineens een potje te spelen.

Ook dat extremer worden van dan tilten is typerend. Bij mij wordt het dan een soort bewustzijnsvernauwing, waardoor je wordt meegezogen en opnieuw de controle kwijtraakt.

Dat is de hoofdreden waarom ik maar weinig lange potjes speel. Cashtafels meestal maar een minuut of 15-30. Zodra ik er echt voor ga zitten gaat het juist fout, terwijl ik geen probleem heb om naast b.v. een chat een tafel mee te laten lopen. Een soort overconcentratie.

@Danny

Yep! Het kan iedereen gebeuren en gebeurt ook iedereen wel eens. De oorzaken kunnen heel verschillend zijn. Het leren herkennen van de eigen signalen lijkt me dan ook nuttig voor tiltgevoelige spelers. Maar ook voor diegenen die er meestal geen last van hebben is het goed om te weten wat hun signalen zijn. Je zult maar net in een groot toernooi zitten en ineens een tilt krijgen...

Ik heb al vaak laten merken dat je het als spel moet zien. Dat ben ik helemaal met je eens. Dat is ook een van de allerbelangrijkste signalen (behalve misschien voor profspelers). Zodra je het niet meer ziet als spel, moet je oppassen. Even afstand nemen en iets heel anders gaan doen.
      Een prof zal ook tijd nemen voor andere dingen, want wie wil er nou 16 uur per dag werken? Een prof die geen tijd neemt voor ontspanning loopt geheid op een dag ook iets als BO op.

Z.
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Hey Z,

grappig dat je dat idee al had :)

Mocht je wat tips nodig hebben over het een of ander, roep dan ff. Ik help je graag ;)

Groeten,
      Leo
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Ik heb een inleiding gelezen uit een boek van mijn moeder (die psycholoog is). En ik heb gelezen dat BO heel lastig is.

SSS is eigenlijk echt heel simpel. Gelukkig dat je niet hebt gebigstacked want de fouten die je dan gaat maken zijn te fataal..

Ik kan je aanraden sessies van 1/2 uur te spelen met 10 minuten pauze tussen door. Zo kun je steeds weer even tot rust komen en jezelf afvragen of alles ok is met je. Obvious voel je weinig als je pokert...

Ik kan 12 uur pokeren zonder mezelf moe te voelen. Komt allemaal door die adrenaline. Maar als je hersenen niet fit genoeg zijn voor badbeats dan kan het allemaal soms te veel worden en dan helpt adrenaline niet.

Succes. Dat van die 30/10 minuten heb ik zojuist bedacht.. heb het nog nooit getest maar misschien moet je het eens proberen.

Misschien is 30/5 ook wel ok.

succes
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Heyo Aj

Thnx voor je meedenken

Ik zit nog goed in een freeroll, maar ik kom er straks op terug

Net weer verdubbeld hehehe
    • Pairdrawer65
      Pairdrawer65
      Bronze
      leest lekker door, leuk geschreven. qua inhoud spijt het mij voor je ;)

wat ik altijd doe als ik flink moet leren. is half uur leren 5 min pauze en om de 4x half uur een half uur pauze werkt erg goed voor mij, kan je op een dag 12x een half uur leren! maar in die pauze's niet achter de pc/computer gaan. ik ga meestal even rondje lopen en een sigaretje roken. misschien voor jou alleen een rondje lopen ;)
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Yo Ajfonso

Het wordt morgen, want ik ben nu gaar van die toernooien :tongue:

@Pair
      Bedankt voor je meedenken. Rondjes lopen doe ik ook veel, roken niet ;)

Z.
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      Zo, even nog mijn reactie:

Inderdaad is het goed om er vaak achter weg te stappen. Even een wandeling maken. Zelf loop ik vaak even naar de supermarkt of zo, waar ik dan dus ook wel een aantal maal per dag kom. Gewoon even iets doen waar je niet bij na hoeft te denken.

Dat van die adrenaline is ook zo, denk ik. Gisteren zat ik van 18.00 tot iets van 01.00 in 3 toernooien te spelen. Juist daar heb ik meestal minder concentratieproblemen. Misschien komt dat omdat je dan a.h.w. aan het schaken bent en de spanning niet steeds gelijk is, maar zich opbouwt naarmate je verder komt. Je plant meer een strategie en denkt ook aan komende handen.

De adrenaline bouwt zich ook langzamer op en dus is er een meer uitgebalanceerde situatie dan in een cashgame, waarin je continue moet pieken. In een toernooi kun je ook wel eens even een stapje terugdoen. Zeker in de beginfase.

Zo ervaar ik het tenminste.

SSS is een prima systeem. Daar ligt het niet aan.
      Niet voor niets ben ik met die tools bezig, want ik zie het nut ervan in.
      De vraag is alleen of ik het zelf moet blijven proberen, of meer in de MTT richting moet gaan denken. Daar ben ik nog niet uit.

In elk geval bedankt voor je interesse. :)
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Kijk je moet echt doen wat je het leukste vind. Ik zelf vind cashgames gewoon de hardste games die er zijn. Voor mij is cashgamen de puurste vorm van poker. Achter tournooien, SSS zit zo'n mathematisch systeem dat je strict moet volgen. Cashgamen en vooral deepstacked spel is gewoon het mooiste spel wat er bestaat en daarom speel ik cashgames.

Als jij tournooien stoer vindt zou ik zeggen... GA ER VOOR!. f*ck shortstacken als je er geen zin in hebt. Misschien verdien je wel meer in het ene dan het andere, maar poker zou uiteindelijk niet daarom moeten gaan..

succes

jonas
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      Interessant om te lezen dat je zoveel adrenaline krijgt van pokeren Ajfonso

ik heb dat helemaal niet eigenlijk
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Op adrenaline functioneren is helemaal niks mis mee ;)
      Af en toe moet je het gewoon doseren.

Zelff merk ik ook dat MTT's makkelijker gaan. Cashgames zijn gewoon veel saaier als je puur volgens SSS speelt. Bovendien is het daardoor nog frusterender als het verkeerd gaat, wat dubbelop werkt.
      Zoals ik het zie, is het zo dat SSS een goed handvat geeft om meer inzicht te krijgen krijgen in het spelletje. Dit komt omdat je steeds hetzelfde doet en niet echt hoeft na te denken bij beslissingen. Hierdoor vallen je dingen van andere spelers meer op omdat je meer tijd hebt om hierop te letten (oh zo belangrijk in poker). Dit maakt je sterker in MTT's, waardoor je beter beslissingen neemt.

Een goede afwisseling tussen beide heeft mijn voorkeur.
      Cashgames =leergeld betalen/breakeven spelen, MTT's/SnG's=geld verdienen ;)

Hoe zit het verder dan Z? Je hebt bij lezen moeite je te focussen op de letters. Hoe zit dit bijvoorbeeld met tournooien dan en reads die je op tegenstanders hebt? Lukt het je wel om je daar op te focussen?

Groeten,
      Leo
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      correctie: op adrenaline funcioneren is een 75% garantie voor harfalen
    • Leo
      Leo
      Bronze
      Hmmm, dat doe ik al jaren en mn rikketik tikt nog gewoon :tongue:
    • anunaki
      anunaki
      Bronze
      wacht maar tot je het al 20 jaar doet
    • ajfonso
      ajfonso
      Bronze
      Lol haha,

Op nl10 heb ik dat totaal niet. Maar op NL25 voel ik mijn hart aardig bonsen in mijn keel als ik voor stacks speel. Ik moet er gewoon nog aan wennen...

Ik moet zeggen dat ik dat gevoel niet prettig vind. Anderen vinden de 'kick' lekker maar ik heb daar eigenlijk de pest aan. Voel me zo hyper daarna...

Op NL5 begin ik gewoon een spewmonkey te worden en boeien die stacks mij totaal niet xD ...
    • Zeezout
      Zeezout
      SuperModerator
      SuperModerator
      @Leo

Dat met dat lezen valt wel mee hoor. Is alleen zo wanneer er teveel om me heen gebeurt. En het zijn maar vlagen. Soms heb ik daar een week helemaal geen last van. Volgens mij is dat meer een gevolg van teveel informatie in één keer.

Bij een toernooi ben je meer gefocussed en heb je dan ook minder afleiding.

Gelukkig staat mijn PC niet in de woonkamer, tussen de kinderen :D

Z.
    • roycus
      roycus
      Bronze
      Oorspronkelijk gepost door Zeezout
      Gelukkig staat mijn PC niet in de woonkamer, tussen de kinderen :D

Z.
      Kijk daar krijg ik nou adrenaline van, mijn PC tussen de kinderen ;)
      Of zeg maar eerder Spaans-benauwd :D
    • 1
    • 2